SKR:s kommunikationskampanj ska attrahera fler till äldreomsorgen
SKR:s nya digitala initiativ ”Fortsätt livet” ska öka intresset för jobben inom äldreomsorgen. Den riktas till yrkesväxlare mellan 35-55 år. Du som är HR-ansvarig i en kommun kan använda kampanjmaterialet i rekryteringssyfte.
Hej Paola, du är kommunikatör på SKR:s kommunikationsavdelning och kampanjansvarig.
Vad är det för initiativ?
- Det är digitala annonser som visas på Facebook och Instagram för målgruppen. Vi vänder oss inte till unga utan till en äldre åldersgrupp som kanske kan tänka sig att sadla om till ett jobb inom hemtjänsten eller särskilt boende.
Varför gör SKR detta?
- Vi blir allt äldre i Sverige och om tio år kommer 80-plussare att öka i antal med nästan 50 procent. Det är förstås underbart, och ett kvitto på att svensk vård och hälsofrämjande insatser fungerar. Det betyder också att vi kommer få fler som är i stort behov av vård och omsorg.
Vad hoppas ni att det ska leda till?
- Vi önskar att så många som möjligt stannar upp och ställer sig frågan om äldreomsorgen kan vara ett alternativ. Äldreomsorgen befinner sig i ett förändringsskede och den resan tror vi att flera vill vara med på. Alla kompetenser och erfarenheter behövs i denna tid av förändring, och inom äldreomsorgen finns många olika yrkesroller. Annonserna leder till en webbplats där vi samlat praktisk information.
%20forts%C3%A4tt%20repa.jpg)
Ni har valt att lyfta fyra äldre personer som utför något - sminkar sig och spelar instrument till exempel. Hur har ni tänkt?
- Vi menar att intressen och behov ser likadana ut alldeles oberoende av ålder. Ett syfte med initiativet är att ge en mer nyanserad bild av äldre. Vi är inte våra sjukdomar eller vår ålder, vi är Alice, Börje, Nicky och Nina. Rätt och slätt.
Ladda ner kampanjmaterial
Här kan du ladda ner annonser för sociala och digitala kanaler, med och utan text för kampanjen Fortsätt livet.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Paola Felicetti
Kommunikatör