Vad är skillnaden mellan handläggar- och administratörsarbete?
Val av etikett inom huvudområdet handläggar- och administratörsarbete kan vara svårt eftersom arbetsuppgifterna delvis kan vara överlappande. Här är det särskilt viktigt att tänka på att befattning eller titel inte är grund för vilken etikett som ska väljas.
Administratörer
Administratörer (152010-152090) ger administrativt stöd och service. De har ett flertal uppgifter av olikartad karaktär exempelvis att registrera handlingar, diarieföra, förbereda ärenden, olika typer av bokningar, ta fram information ur databaser och sammanställa material. Arbetsuppgifterna kan även innefatta att utveckla och förbättra administrativa arbetsmetoder och rutiner. Arbetet utförs vanligen utifrån flera kända handlingsalternativ. Administratörer utför arbetet i stor utsträckning självständigt till exempel utifrån tillämpade riktlinjer, praxis, allmänna anvisningar, blanketter, föreskrifter eller motsvarande.
Handläggare
Handläggare (151010-151090) utför ett flertal olikartade uppgifter som ofta är av analyserande och utredande karaktär. Arbetet har oftast inslag av planering och utvärdering. Beslutsprocesserna är vanligen omfattande och komplexa. Handläggare utför arbetet självständigt utifrån ett eller flera verksamhetsmål och har ett stort handlingsutrymme i hur målet uppnås.