Publicerad 20 december 2024

Vad behöver vi som arbetsgivare göra inför överflytten?

För att på korrekt sätt kunna avgöra vilka arbetstagare som omfattas så är det av största vikt att anställningarna ligger rätt i systemen och att omreglering av anställning skett i förekommande fall. Det är därför viktigt att alla kommuner och regioner rättar upp dessa arbetstagares anställningar i administrationssystemen senast vid årskiftet 2024/2025. Hur omläggningen till AKAP-KR ska gå till och vad som är viktigt att tänka på i samband med detta kommer er pensionsadministratör att informera om.

Informationsansvarig

  • Victoria Bergner
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.