Publicerad 8 november 2023

Kan en skada som en arbetstagare får under en friskvårdstimme anses vara en arbetsskada?

En grundläggande förutsättning för att en skada ska anses som arbetsskada och omfattas av arbetsskadeförsäkringen är att den har uppkommit till följd av ett olycksfall i arbetet, det vill säga att den är arbetsrelaterad.

Det innebär att den aktivitet i vilken skadan inträffat måste ha ett samband med den skadades arbete. Det är alltså inte tillräckligt att det indirekt kan anses vara till fördel för en arbetsgivare att dennes anställda motionerar och sköter sin hälsa för att en skada som en anställd ådrar sig under en friskvårdsaktivitet ska omfattas av arbetsskadeförsäkringen utan det bör krävas att den anställde utövar aktiviteten i fråga i arbetsgivarens intresse. Så kan det till exempel vara om anställningen ställer särskilda krav på god fysik för att arbetstagaren ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har prövat ett fall där en revisor skadade sig på en friskvårdsaktivitet spelandes hockey. HFD konstaterade att olycksfallet visserligen inträffade i samband med en friskvårdsaktivitet som utövades på betald arbetstid. Deltagandet var dock frivilligt och aktiviteten ägde rum utan arbetsgivarens inblandning. I sin anställning som skatterevisor ställdes dessutom inga särskilda krav på god fysik för att den anställda skulle kunna utföra sina arbetsuppgifter. Enligt Högsta förvaltningsdomstolens mening saknas det samband mellan olyckan och arbetet som är en förutsättning för att skadan ska anses ha uppkommit till följd av ett olycksfall i arbetet.

Informationsansvarig

  • Marie Ståhl
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.