Publicerad 9 juni 2025

Ansökan om dispens

Om du som arbetsgivare försökt att lösa bemanningen kring arbetstidsregler för dygnsvila enligt gällande bestämmelser men inte lyckats går det att överväga dispens. Här finns information om vad du bör tänka på.

När kan dispens beviljas – viktiga förutsättningar

För att dispens ska beviljas krävs att arbetsgivaren först har undersökt alla möjligheter att bemanna verksamheten enligt gällande regler i AB eller relevant bilaga. Först när det står klart att det inte går att lösa bemanningen inom regelverket, och att ett undantag är nödvändigt för att verksamheten ska fungera, kan dispens övervägas.

Ett beslut om dispens gäller under en begränsad tidsperiod – högst 12 månader åt gången.

Så begära du dispens

Beslut om att ansöka om dispens ska fattas av den högsta ledningen i organisationen:

  • kommunstyrelse
  • regionstyrelse
  • styrelsen för ett kommunalt bolag.

Innan en begäran om dispens skickas in måste en MBL-förhandling genomföras. En riskbedömning ska också genomföras som tar upp de risker en beviljad dispens kan innebära för medarbetarna och en handlingsplan för att åtgärda riskerna. Det är viktigt att alla steg följs korrekt, eftersom dispens bara kan beviljas när verksamheten inte kan bemannas enligt gällande avtal och regler.

Arbetstidsnämnden förlänger inte tidigare dispensbeslut. Om arbetsgivaren skickar in en ny ansökan, behandlas den som en helt ny ansökan. Ett nytt beslut ersätter då det gamla beslutet helt och hållet.

Bifogade dokument vid ansökan om dispens

När ni skickar in en begäran om dispens behöver följande handlingar finnas med:

  • Ett formellt beslut från den högsta ledningen (kommunstyrelse, regionstyrelse, bolagsstyrelse eller motsvarande) om att ansöka om dispens.
  • Uppgifter som styrker behovet av dispens (besvara frågeunderlaget nedan)
  • Protokoll från genomförd MBL-förhandling, inklusive riskbedömning.
  • Kontaktuppgifter till ansvarig person hos arbetsgivaren: namn, telefonnummer, mobilnummer och e-postadress.

Frågeunderlag dispensansökning (pdf) Pdf, 156 kB.

Beslut, MBL-förhandling och riskbedömning ska vara justerade och inte äldre än sex månader. Tydlig och komplett dokumentation ökar förutsättningarna för en snabb och korrekt handläggning.

En begäran om dispens ska vara skriftlig och skickas till:
info@skr.se

Ange tydligt i ämnesraden att ärendet gäller begäran om dispens.
Beslut fattas av centrala parters arbetstidsnämnd. Nämndens beslut meddelas skriftligen via epost.

Fakta

Sobona och SKR har tecknat tilläggsöverenskommelse med Svenska Kommunalarbetareförbundet, OFRs förbundsområden Allmän kommunal verksamhet, Läkare samt Hälso- och sjukvård jämte i förbundsområdena ingående organisationer, Sveriges lärare samt AkademikerAlliansen jämte till AkademikerAlliansen anslutna riksorganisationer, om möjlighet till dispens från Allmänna bestämmelser (AB) § 13 mom. 5 i samband med arbetstidens förläggning. Tilläggsöverenskommelsen gäller från och med 2024-02-01.

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.