Öka unga ny­an­ländas möjlig­het att full­följa sin utbild­ning

I IMprove-projektet har kommuner och skolor testat metoder och arbetssätt för att öka genomströmningen på sina introduktionsprogram.

De flesta unga tjejer och killar som kommer in sent i det svenska skolsystemet börjar när det är dags för gymnasiet på ett introduktionsprogram. Tanken är att dessa utbildningar både ska kunna vara en språngbräda till vidare studier på något av gymnasieskolans nationella program eller komvux, men även kunna leda direkt till arbete.

IMprove-modellen

I IMprove har en gemensam modell arbetats fram av SKR och deltagande kommuner. Den innehåller ett antal områden som alla är centrala i arbetet med att skapa fungerande och sammanhållna studievägar för elever som kommit in sent i det svenska skolsystemet.

Bild som beskriver områden i IMprove-modellen. Klicka på bilden för att zooma.Förstora bilden

Områden i IMprove-modellen

Områdena i modellen presenteras tillsammans med exempel på utvecklingsarbetet som de deltagande kommunerna fyllt modellen med.

Fördjupade exempel från IMprove

Projektets externa utvärderare har genom att studera fyra av de deltagande kommunerna närmare tagit fram fördjupande exempel på utvecklingsarbete som visar hur man kan jobba med frågan utifrån olika ansatser och förutsättningar.

Exempel på utvecklingsarbete i projektet IMprove (PDF) pdf, 2 MB.

Om IMprove-projektet

Under 2019-2022 testades metoder och arbetssätt på lokal nivå som har samlats i IMprove-modellen. IMprove har varit ett så kallat flernivåprojekt där SKR, regional och lokal nivå har samverkat och utvecklat verksamheten. Projektet har genomförts i fyra delprojekt: Skaraborg, Skåne, Sörmland och Värmland. Dessa regionala delprojekt har i sin tur haft kommuner och skolor kopplade till sig.

Projektet har delfinansierats av Europeiska Socialfonden.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan