Kommunalt aktivitets­ansvar (KAA)

Kommunerna har enligt skollagen ett aktivitetsansvar. Det innebär bland annat kommunerna måste erbjuda ungdomar som inte går i gymnasieskolan och som saknar gymnasieexamen, lämpliga individuella åtgärder. Syftet är att ungdomarna ska slutföra en gymnasieutbildning.

Vilka ungdomar omfattas av KAA?

Kommunala aktivitetsansvaret (KAA) omfattar ungdomar under 20 år som:

  • inte har fyllt 20 år
  • har fullgjort sin skolplikt eller har blivit folkbokförda i landet vid en tidpunkt då de inte har skolplikt
  • inte genomför utbildning i gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola eller motsvarande utbildning
  • inte har en gymnasieexamen
  • inte har ett gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola
  • inte har fullföljt som motsvarar gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan med godkänt resultat.

För fullföljd utbildning måste examensbevis finnas. Studiebevis är inte tillräckligt.

Vad innebär kommunens ansvar?

Aktivitetsansvaret innebär att hemkommunen ska:

  • känna till vilka ungdomar som omfattas
  • registrera hur ungdomarna i målgruppen är sysselsatta
  • erbjuda lämpliga individuella åtgärder
  • åtgärderna ska i första hand syfta till att ungdomarna påbörjar eller återupptar en utbildning
  • dokumentera de insatser som görs på ett lämpligt sätt
  • rapportera in dokumenterade uppgifter till Skolverket via SCB.

Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar, Skolverket Länk till annan webbplats.

Statens ansvar

Skolverket har i uppdrag att erbjuda stöd till kommunerna i genomförandet av aktivitetsansvaret. På deras webbplats finns stöd för planering, genomförande och utveckling av arbetet. De erbjuder även stöd för verksamhetsutveckling.

Att styra och leda arbetet med kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar, Skolverket Länk till annan webbplats.

Skolverket har även i uppdrag att följa upp det kommunala aktivitetsansvaret. För detta samlar Statistiska centralbyrån, SCB, in uppgifter från kommunerna. Syftet med uppföljningen är att få ökad nationell kunskap om de ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret och de åtgärder som ungdomarna erbjuds. Insamling sker två gånger per år.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) har i uppdrag att stödja kommuner och regioner i arbetet med ungdomar som varken arbetar eller studerar. De ska även fungera som informations- och kunskapsstöd i frågor som rör denna grupp samt samla och sprida befintlig kunskap.

Unga som varken arbetar eller studerar, MUCF Länk till annan webbplats.

Stödmaterial till ansvariga

För att stötta kommunerna i arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret har SKR tagit fram stödmaterial.

Fakta och inspiration

SKR har samlat fakta om arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret samt tips på aktiviteter och åtgärder som kommunerna kan vidta. Innehållet i materialet bygger bland annat på en enkätundersökning, samtal och intervjuer med ungdomar, kommunrepresentanter och tjänstepersoner som koordinerar insatser inom KAA.

Syftet är att beskriva förutsättningar för ett välfungerande arbete med det kommunala aktivitetsansvaret och även ge en bild av centrala förebyggande insatser.

Materialet riktar sig i första hand till politiker och förvaltningar med ansvar för det kommunala aktivitetsansvaret i sina kommuner. Delar av innehållet kan även vara relevant för rektorer i gymnasieskolan.

Bättre förutsättningar för det kommunala aktivitetsansvaret Länk till annan webbplats.

Rapport om kommunernas aktivitets­ansvar

Våren 2024 genomförde SKR en enkätundersökning till samtliga kommuner. Resultaten publicerades i rapporten Kommunernas aktivitetsansvar 2024.

Rapporten belyser kommunernas arbete med att organisera och utforma insatser med målet att unga inom aktivitetsansvaret ska påbörja eller återuppta en gymnasieutbildning. Samverkan mellan olika aktörer utgör en central del. Motsvarande undersökning genomfördes 2021 och 2016, vilket innebär att resultaten mellan åren kan jämföras.

Kommunernas aktivitetsansvar 2024 Länk till annan webbplats.

Film om det kommunala aktivitets­ansvaret

I filmen får du en kort beskrivning av det kommunala aktivitetsansvaret, KAA. Du får även möta ett antal gymnasieungdomar som fått stöd inom ramen för KAA.

Välj ljudspår 2 (svenska) om du har behov av en syntolkad version av filmen. Filmen är cirka två minuter lång.

Diskussionsfrågor till filmen

Diskussionsfrågorna är tänkta som underlag för diskussion om det kommunala aktivitetsansvaret KAA i ansvarig nämnd, på nämndsövergripande möten, i kommunfullmäktige eller inom ansvarig förvaltning.

Diskussionsfrågorna kan användas under sammanträden eller för en separat workshop med fokus på det kommunala aktivitetsansvaret. Syftet är att stärka kommunens uppföljning av den aktuella målgruppen och dess behov, vilka insatser kommunen vidtar och hur resurserna används.

Diskussionsfrågorna är uppdelade efter följande målgrupper:

  • Nämnd med ansvar för det kommunala aktivitetsansvaret
  • Kommunfullmäktige eller nämndsövergripande möten
  • Ansvarig förvaltning.

Diskussionsfrågor till nämnd med ansvar för det kommunala aktivitetsansvaret

Ungdomarna inom det kommunala aktivitetsansvaret

  1. Hur stor andel av eleverna i vår kommun har inte uppnått gymnasiebehörighet när de slutar årskurs 9?
  2. Hur har andelen som inte uppnått gymnasiebehörighet förändrats över tid, exempelvis de senaste fem åren?
  3. Hur många ungdomar i vår kommun omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret?
  4. Hur stor andel av ungdomarna saknar (i stort sett) en hel gymnasieutbildning?
  5. Hur stor andel av ungdomarna saknar bara ett fåtal kurser som krävs för en examen?

Uppföljning och resurser

  1. Har vi fastställda mål på politisk nivå för att följa upp det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  2. Hur stor andel av ungdomarna som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret tackar ”ja” till insatser?
  3. Om ungdomarna tackar ”nej” till insatser – vet vi varför?
  4. Hur mycket resurser avsätter vi till arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret?
  5. Hur används resurserna?

Förebyggande insatser

  1. Vilka är de främsta orsakerna till att eleverna inte uppnår gymnasiebehörighet?
  2. Vilka insatser gör vi i vår kommun för att alla elever ska kunna uppnå gymnasiebehörighet?
  3. Hur kan vi förstärka studie- och yrkesvägledningen så att färre ungdomar väljer fel program?
  4. Hur kan vi säkerställa att eleverna i gymnasieskolan ges bättre förutsättningar att klara av sina studier?
  5. Vilket stöd kan vi ge ungdomar med psykiska besvär så att de klarar av att fullfölja en gymnasieutbildning?
  6. Behöver vi samverka med andra nämnder eller regionen för att hantera de här frågorna?

Diskussionsfrågor till kommunfullmäktige eller nämndsövergripande möten

Ungdomarna inom det kommunala aktivitetsansvaret

  1. Hur stor andel av eleverna i vår kommun har inte uppnått gymnasiebehörighet när de slutar årskurs 9?
  2. Hur har andelen som inte uppnått gymnasiebehörighet förändrats över tid, exempelvis de senaste fem åren?
  3. Hur många ungdomar i vår kommun omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret?

Ansvarig nämnd och samverkan

  1. Vilken nämnd är ansvarig för det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  2. Varför ligger ansvaret i denna nämnd?
  3. Hur samverkar vi mellan olika politikområden/över nämndgränser?
  4. Samverkar förvaltningarna med ansvarar för utbildning, arbetsmarknad och sociala frågor kring de unga som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret?

Resurser och uppföljning

  1. Hur mycket resurser avsätter vi till arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  2. Hur används resurserna?
  3. Hur avrapporteras resultaten av arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret till kommunfullmäktige?

Diskussionsfrågor till ansvarig förvaltning

Ungdomarna inom det kommunala aktivitetsansvaret

  1. Hur stor andel av eleverna i vår kommun har inte uppnått gymnasiebehörighet när de slutar årskurs 9?
  2. Vilka är de främsta orsakerna till att eleverna inte uppnår gymnasiebehörighet?
  3. Hur har andelen som inte uppnått gymnasiebehörighet förändrats över tid, exempelvis de senaste fem åren?
  4. Hur många ungdomar i vår kommun omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret?
  5. Hur stor andel av ungdomarna saknar (i stort sett) en hel gymnasieutbildning?
  6. Hur stor andel av ungdomarna saknar bara ett fåtal kurser som krävs för en examen?

Uppföljning

  1. Hur följer vi upp hur många ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  2. Har vi fastställda mål på politisk nivå för att följa upp det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  3. Har vi en handlingsplan eller policy för hur vi ska arbeta med och följa upp det kommunala aktivitetsansvaret?
  4. Hur stor andel av ungdomarna som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret tackar ”ja” till insatser?
  5. Om ungdomarna tackar ”nej” till insatser – vet vi varför?

Resurser

  1. Hur mycket resurser avsätter vi till arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret i vår kommun?
  2. Hur används resurserna?
  3. Frågar vi de unga själva hur de upplever det stöd de får/fått?

Förebyggande insatser

  1. Vilka insatser gör vi i vår kommun för att alla elever ska kunna uppnå gymnasiebehörighet?
  2. Hur kan vi i vår kommun förstärka studie- och yrkesvägledningen så att färre ungdomar väljer fel program?
  3. Hur kan vi underlätta för ungdomarna att formulera mål för framtiden?
  4. Hur kan vi säkerställa att eleverna i gymnasieskolan ges bättre förutsättningar att klara av sina studier?
  5. Vilket stöd kan vi ge ungdomar med psykiska besvär så att de klarar av att fullfölja en gymnasieutbildning?
  6. Hur kan vi stärka språkintroduktion för att eleverna ska ges bättre möjligheter att se sin kunskapsutveckling?
  7. Hur kan vi stärka övergången mellan gymnasieskolan och komvux för de ungdomar, på till exempel introduktionsprogram, som inte hinner färdigt innan de fyller 20 år?

Samverkan och samarbete

  1. Hur fungerar kommunikationen mellan KAA-ansvarig och gymnasieskolorna om de ungdomar som riskerar att avbryta sina studier (både i skolor i egna kommunen och hos andra huvudmän)?
  2. Samverkar vi med andra förvaltningar kring de unga som ingår i det kommunala aktivitetsansvaret?
  3. Samverkar vi med till exempel folkhögskolor, hälso- och sjukvården och andra kommuner?
  4. Hur fungerar kommunens samverkan med Arbetsförmedlingen kring ungdomarna inom det kommunala aktivitetsansvaret?
  5. Har unga i vår kommun möjlighet att efter särskild bedömning påbörja komvuxstudier innan de fyllt 20 år?

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan