Kunskapen om vad som krävs för skolutveckling är idag bred och väl grundad i såväl svensk som internationell forskning. Det finns en samstämmig bild av vilka faktorer och förutsättningar som krävs för att nå framgång. Med andra ord vet vi vad som gör skillnad och har betydelse för skolans utveckling.
För tio år sedan, år 2009, presenterade Sveriges Kommuner och Landsting en analys av vad som kännetecknar framgångsrika skolkommuner. När vi nu blickar tillbaka och jämför SKL:s slutsatser med dagens forskningsresultat om skolutveckling, ser vi att de framgångsfaktorer som vi identifierade då bekräftas i de studier som presenterats sedan dess.
Slutsatserna är tydliga. Det finns inga enkla, snabba lösningar – framgång kräver långsiktighet, helhetsperspektiv och fokus på skolans inre arbete.
De länder som lyckas väl underbygger reformer med forskning och gör långsiktiga satsningar som ger förändring på system, skol- och klassrumsnivå samtidigt.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!