Publicerad: 25 augusti 2020

Utlysning av medel till skolor

2019–2020 ger SKR ett särskilt stöd till skolhuvudmän som vill utveckla det förebyggande arbetet mot kränkningar, trakasserier och våld. Genom satsningen har SKR beviljat 49 kommuner medel för att komma igång med våldsförebyggande metoder.

I juni 2019 utlyste SKR utvecklingsmedel till kommunala skolhuvudmän som vill prova kunskapsbaserade våldsförebyggande metoder som riktar sig brett till alla elever. Utlysningen har främst riktats till grund- och gymnasieskola, men även förskolor har haft möjlighet att ansöka. Över hundra skolhuvudmän anmälde intresse att delta, och av det 60-tal som skickade in ansökan har 49 beviljats medel.

Medlen omfattar upp till 200 000 kronor per skolhuvudman. Utlysningen är en del av SKR:s kvinnofridssatsning och finansieras av regeringen. Syftet är att stärka skolans förutsättningar att driva ett verkningsfullt förebyggande arbete mot våld och kräkningar.

SKR:s kvinnofridssatsning

Jämställdhet prioriterat

Skolhuvudmännen har kunnat välja om de vill prova metoden Mentors in Violence Prevention (MVP) eller någon annan kunskapsbaserad metod. Metoder som riktar sig till alla elever och som bidrar till ökad jämställdhet har prioriterats.

Fördelar med ett brett våldsförebyggande arbete

Att driva ett förebyggande arbete som riktar sig till alla på skolan har flera fördelar. Det ger elever och skolpersonal verktyg att stoppa pågående kränkningar och våld, men kan också skapa ett klimat som förhindrar att våld alls utövas. Samtidigt ökar tryggheten och förutsättningarna för studiero, lärande och goda skolresultat förbättras. Arbetet kan även påverka normer och värderingar om mänskliga rättigheter och relationer som eleverna bär med sig i vuxenlivet.

Frågor och svar om utlysningen

Varför utlyser SKR medel?

Utlysningen är en del av SKR:s kvinnofridssatsning som genomförs efter överenskommelse med regeringen 2018-2020. Ett av satsningens mål är att förbättra förutsättningarna för skolhuvudmännens våldsförebyggande arbete i förskola och skola på ett sätt som bidrar till ökad jämställdhet.

SKR:s kvinnofridssatsning

Vilka kommuner har beviljats medel?

Skolhuvudmän i 49 kommuner i 16 län har beviljats medel från kvinnofridssatsningen.

Gävleborgs län

  • Söderhamns kommun
  • Hudiksvalls kommun

Hallands län

  • Halmstads kommun

Jämtlands län

  • Krokoms kommun
  • Ragunda kommun
  • Härjedalens kommun

Jönköpings län

  • Habo kommun
  • Jönköpings kommun
  • Nässjö kommun

Kalmar län

  • Borgholms kommun
  • Högsby kommun
  • Kalmar kommun
  • Kalmarsunds gymnasieförbund
  • Mörbylånga kommun
  • Västerviks kommun

Kronobergs län

  • Lessebo kommun
  • Växjö kommun

Norrbottens län

  • Jokkmokks kommun
  • Kalix kommun
  • Pajala kommun
  • Piteå kommun

Skåne län

  • Höör kommun
  • Perstorps kommun

Stockholms län

  • Lidingö stad
  • Norrtälje kommun
  • Nykvarns kommun
  • Sigtuna kommun
  • Sollentuna kommun
  • Stockholms stad
  • Södertälje kommun
  • Upplands Väsby kommun
  • Värmdö kommun

Södermanlands län

  • Nyköpings kommun

Uppsala län

  • Enköping kommun
  • Håbo kommun
  • Östhammars kommun

Västerbottens län

  • Lycksele kommun
  • Norsjö kommun
  • Sorsele kommun
  • Vilhelmina kommun

Västernorrlands län

  • Ånge kommun
  • Västmanlands län

Västmanlands län

  • Arboga kommun
  • Fagersta kommun

Västra Götalands län

  • Göteborgs stad
  • Stenungsunds kommun
  • Öckerö kommun

Örebro län

  • Lindesbergs kommun
  • Nora kommun
  • Örebro kommun

Vad får medlen användas till?

Medlen ska användas för att införa och pröva den kunskapsbaserade metod skolhuvudmannen har valt. Skolhuvudmännen har kunnat ansöka om att införa metoden på en eller två skolor.

Medlen är avsedda främst för att täcka kostnader för utbildning och handledning av skolpersonal i metoden. Detta kan utföras av till exempel en extern metodförvaltare eller i tillämpliga fall en annan part som har rätt att erbjuda utbildning och handledning i metoden. En del av medlen får även användas till egna personalkostnader för införandet av metoden.

Vad menas med en kunskapsbaserad metod?

För att få medel måste den metod skolhuvudmannen har valt vara kunskapsbaserad, utvärderad och tydligt dokumenterad, till exempel i en manual.

Med en kunskapsbaserad menas här en metod som bygger på forskning om risk- och skyddsfaktorer för kränkningar och våld. Med en utvärderad metod menas en metod som har utvärderats vetenskapligt av forskare vid ett lärosäte.

Ett exempel på en metod som uppfyller dessa kriterier är programmet Mentors in Violence Prevention (MVP). MVP förvaltas av riksorganisationen Män för Jämställdhet, och är en relativt ny metod i Sverige. Den används i dagsläget vid drygt 30 grundskolor (årskurs 7-9) och gymnasieskolor.

Mentors in Violence Prevention, Män för jämställdhet

Vad menas med att metoden bidrar till ökad jämställdhet?

En metod kan ha en direkt och synlig ansats för ökad jämställdhet genom att den uttryckligen tar upp och utmanar sociala normer kring kön som upprätthåller ojämställdhet. En variant är att en metod – trots att den inte uttryckligen tar upp frågor om kön eller jämställdhet – ändå kan ge upphov till beteendeförändringar bland flickor och pojkar som bidrar till ökad jämställdhet. Det senare är alltså en mer indirekt ansats.

Vilket ytterligare stöd ger SKR till skolhuvudmännen?

SKR kommer att hålla ett nätverk för de skolhuvudmän som har tilldelats medel. Syftet är att stödja huvudmännen att dela kunskap och erfarenheter.

Informationsansvarig

  • Lovisa Fransson
    Handläggare

Kontakt

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!