Temat för detta webbinarium är forskning och uppföljning gällande digitalisering i skolväsendet
Programpunkter
- Skolverket sammanställer och sprider kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. Hur ser Skolverket på vikten av mer forskning kring digitalisering i skolväsendet och hur den i så fall skulle kunna komma huvudmännen bättre till del?
Medverkande: Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket - Vilka är de största utmaningarna kring forskning om digitalisering i skolan idag? Vad krävs för att forskning kring digitalisering i skolan kommer huvudmännen till del på ett bättre sätt?
Medverkande: Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik samt prorektor vid Högskolan i Halmstad - Hur långt har vi kommit i den digitala mognaden runt om i våra svenska skolor? Vad krävs för att öka likvärdigheten mellan olika huvudmän och hur har pandemin påverkat utvecklingen kring digitalisering så här långt?
Medverkande: Åke Grönlund, professor i Informatik vid Örebro universitet - Avhandlingen Leading Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized belyser vikten av ledarskap på flera nivåer för hållbar digitalisering med ökade resultat som följd. Vad var det viktigaste som kom fram i avhandlingen?
Medverkande: Annika Agélii Genlott, filosofie doktor i Informatik samt processledare vid SKR. - Avslutande panelsamtal med de medverkande i ovanstående programpunkter plus Karin Hermansson, FoU-ansvarig, Ifous, Martin Tallvid, lektor, Göteborgs stad, och GU, Erik Winerö, GY-lärare samt doktorand i tillämpad IT.
Moderatorer för dagen: Annika Agélii Genlott och Mikael Svensson, SKR