- Startsida
- SFTI
- Om digitala inköp
- E-handel i offentlig sektor
- Olika sätt att e-handla
Olika sätt att e-handla
E-handel mellan upphandlande organisationer (köpare eller beställare) och deras leverantörer (säljare) behöver anpassas till det som ska köpas in.
SFTI rekommenderar gemensamma standarder för e-handel. Standarderna består av specifikationer för både innehåll och tekniskt format i de meddelanden som köpare och leverantör utväxlar. Med meddelande menas information som är strukturerad i enlighet med ett standardiserat format för digital kommunikation. En kombination av standardiserade meddelanden bildar en digital affärsprocess för e-handel. E-handelsmeddelanden kan kombineras för att passa olika typer av inköp.
Både köpare och leverantör vinner på att alla upphandlande organisationer ställer enhetliga krav på tekniska lösningar för e-handel. Det är därför viktigt att tillämpa de standardiserade elektroniska meddelanden som SFTI rekommenderar.
Fördelar med att använda standarder
Gemensamma standarder ger fördelar för både köpare och leverantörer. Om båda parter använder SFTI:s rekommenderade standarder kan fokus läggas på det affärsmässiga innehållet i de meddelanden som utväxlas i stället för på anpassningar i systemen. Det blir också enkelt att byta part för e-handel, till exempel i samband med en ny upphandling. Standarder gör det också möjligt att bedriva e-handel oberoende av systemstöd, förutsatt att det egna systemstödet har stöd för de standarder som efterfrågas.
De standarder som SFTI rekommenderar baseras på internationella standarder. En SFTI-rekommendation av en standard föregås av en förankrings- och beredningsprocess inför ett slutligt beslut av SFTI:s styrgrupp. SFTI tar fram handledningar till stöd för implementering av de rekommenderade standarderna.
Läs vidare
Ordlista
Krav på e-handel vid upphandling av varor och tjänster
Elektronisk fakturering i den offentliga sektorn - rättsregler att beakta