Publicerad 27 september 2024

9. Leveransavisering

Inför en leverans av en vara eller en tjänst kan leverantören skicka ett meddelande med en leveransavisering. Aviseringen innehåller information om det som faktiskt ska levereras till köparen. Med leveransaviseringen får köparen information om leveransen som stöd för leveransgodkännande och fakturamatchning.

Leveransavisering kan till exempel användas vid beställningar av frukt och grönt där det ofta finns viktavvikelser mellan beställd vikt och levererad vikt. Därmed behöver den som kvitterar leveransen i systemstödet för e-handel inte ändra vikt manuellt eftersom meddelandet gör att dessa uppdateras med automatik. Vanligen refererar en leveransavisering till en specifik order.

SFTI rekommenderar

Som tekniskt format rekommenderar SFTI Peppol BIS Despatch Advice.

Leverantörsportal

Vissa köpare tillhandahåller ett webbgränssnitt (leverantörsportal) där leverantörerna kan skicka en leveransavisering. För köparen är e-handelsprocessen fortfarande helt digital, men leverantören får en viss manuell hantering.

Kravställning vid upphandling

[Text inom hakparenteser] behöver ersättas med aktuella uppgifter för den upphandlande organisationen. Villkoren kan publiceras i löptext i upphandlingsdokumentet.

Förslag på villkor för e-handel

Kommentarer (inte till upphandlingsdokumentet)

Leverantören ska senast [vid ramavtalet/ kontraktets ikraftträdande/inom X efter ramavtalet/kontraktets tecknande] skapa och skicka elektronisk leveransavisering enligt minst ett (1) av följande alternativ:

  1. Peppol BIS Despatch Advice
  2. Manuell registrering av leveransavisering i leverantörsportal som [upphandlande organisation] tillhandahåller.

Upphandlingsföremålet och leveranssituationen bör avgöra om det behövs en elektronisk leveransavisering som uppdaterar orderinformationen i systemstödet för e-handel.

Ange alternativ 2, leverantörsportal, om ni tillhandahåller en sådan för leveransavisering.

[Ytterligare villkor]

Eventuella följesedlar till en fysisk leverans kan behöva omfatta information, till exempel ordernummer och/eller beställarreferens, som gör det möjligt att söka fram ordern i systemstödet för e-handel. Läs mer under Praktiska tips och Kompletterande villkor.

Läs vidare

Peppol BIS Despatch Advice 3

Föregående avsnitt

8. Orderöverenskomelse

Nästa avsnitt

10. Faktura

Kontakta oss

Kontakta SFTI:s tekniska kansli

Välj område * (obligatorisk)
Välj område
















Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.