Testa gärna i liten skala först. Planera in tillräckligt med tid i kalendern för projektet. Titta på hur andra kommuner har gjort och plocka ut godbitarna där.
Välj rätt starttid. Det är lättare att få folk att börja cykla i april än i november.
Mål med projektet
Sätt realistiska mål. Hur många arbetsplatser ska ni nå första året? Skaffa en gemensam målbild om syftet med projektet.
Kommunikation är viktig för att inspirera fler än deltagarna och locka in fler arbetsgivare. Lokala medier och sociala medier är bra kanaler. Försök göra/ få reportage om projektet eller någon deltagare.
Planera utvärderingen redan från början. Hur ska ni mäta och vad?
Genomförande
Ett bra sätt för Uppsala att nå arbetsplatser var via ett vykort till alla arbetsplatser ”Du är väl en cykelvänlig arbetsplats? Gå in på länk här!”
Ta väl hand om kontaktpersonerna på arbetsplatserna. Det är viktigt att peppa kontakterna under projektets gång exempelvis via mail och inspirationsföreläsningar och god fika
Marknadsför projektet under dess gång, pressreleases och i medier.
Kontakt
Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.