Tillsynsmyndigheten bedömer tillsynsbehovet utifrån kommunens ärendesystem/tidsregistrering och tidigare erfarenheter.
I denna del räknas bland annat ansökningar och klagomål. Myndigheten behöver ha resurser för den händelsestyrda tillsynen, utan att det tar resurser till exempel från den styrda tillsynen.
Genom digitaliserade system och samverkan mellan kommuner kan myndigheterna nå effektivare processer och på sikt minska tidsbehovet för olika moment. Projektet Serverat är ett exempel där man börjat jämföra och fastställa vilka krav som ingår för att ge restaurangtillstånd. Tiden påverkar vilka tillgängliga resurser kommunen får över för annan tillsyn.
Enklare företagande med Serverat
Projektinriktad tillsyn (behovsprioriterad tillsyn) under ett år kan leda till mer händelsestyrd tillsyn följande år. En avloppsinventering behöver till exempel mer handläggning första än andra året.
Här görs en skattning av behovet, till exempel tid för klagomålsärenden, anmälningsärenden och remisser från myndigheter.
Övning 3: Skatta händelsestyrd tillsyn
För att ta fram schablontider för händelsestyrd tillsyn har SKR tagit fram begreppet "avgiftsnivåer". Det går ut på att kommunen klassar de olika ärendetyperna av händelsestyrd tillsyn i olika komplexitetsgrad från enkel till svår, och sedan tidsätts avgiftsnivåerna av kommunen. Meningen är att avgiftsnivåerna ger tydlighet och likvärdighet mellan ärenden med samma komplexitet, oavsett ärendetyp.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!