Servicemätningen Insikt
Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. I första hand mäts servicen för gruppen företagare, men kommunerna har även möjlighet att mäta nöjdheten hos privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer.
Om Insikt
En enkät skickas till dem (företagare, privatpersoner med flera) som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. För att delta i undersökningen behöver deltagande kommuner skriva ett avtal med SKR samt upphandla en av SKR:s godkända statistikkonsulter.
Åtta myndighetsområden mäts
Kommunernas resultat från nedanstående fyra områden utgör det officiella sammanslagna NKI-betyget som kommunerna rankas utifrån.
- Bygglov, NKI, obligatoriskt
- Miljö- och hälsoskydd, NKI, obligatoriskt
- Livsmedelskontroll, NKI, obligatoriskt
- Serveringstillstånd, NKI, obligatoriskt
Kommunernas resultat för nedanstående fyra områden redovisas i separata rankingar.
- Brandskydd, NKI, frivilligt
- Kommunalt Lantmäteri, NKI, frivilligt (nytt område 2024)
- Markupplåtelse, NKI, frivilligt
- Upphandling, NUI, frivilligt (egen utformad enkät)
Observera att brandskydd och markupplåtelse inte längre ingår i den officiella sammanslagna rankingen från mätåret 2024.
Följ resultatet över tid
För deltagande kommuner kan resultaten följas löpande i en webbportal som på ett tydligt sätt åskådliggör resultaten över tid. Webbportalen har en publik sida där en del övergripande resultat visas, men för kommunspecifika och fördjupande resultat krävs lösenord.
Webbportal Insikt Länk till annan webbplats.
Fördelar med undersökningen
- Frågorna avser endast faktorer som kommunerna själva har ansvar för och kan påverka.
- Det är endast företagare och andra kunder som haft en kontakt med kommunen som deltar.
- Resultaten utgör ett konkret verktyg för förbättringsarbete.
- Kommunen ser resultaten i webbportalen i nära anslutning till fattat beslut.
- Undersökningen möjliggör jämförelser över tid och med andra kommuner.
Resultat Insikt, företagsklimatmätning
Årets servicemätning av kommunernas myndighetsutövning visar på ett något högre index för två områden; bygglov och miljö- och hälsoskydd. I år har även kommunalt lantmäteri tillkommit som en nytt område.
Företagsklimatmätningen är en sammanställning av resultaten från servicemätningen Insikt på nationell nivå och rankning av kommunerna. Åtta myndighetsområden ingår i mätningen, varav fyra (bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd) är obligatoriska för kommunerna att mäta. Dessa fyra områden utgör aggregerat det NKI-resultat som den officiella rankingen baseras på.
De övriga fyra områdena som mäts och som redovisas i separata rankingar är: brandskydd, markupplåtelse, kommunalt lantmäteri samt upphandling.
Resultat för 2024
Resultatet för 2024 visar på ett snittindex på NKI 74 för kommunerna, vilket är oförändrat jämfört med 2023.
- Två av de åtta myndighetsområden som mäts får ett något bättre betyg 2024, nämligen bygglov och miljö- och hälsoskydd. Båda ökade sina betyg med en enhet och uppnådde ett NKI (nöjd-kund-index) på 69 respektive 72.
- Nytt för i år är området kommunalt lantmäteri som får ett godkänt betyg, NKI 69. Här är kunderna mest nöjda med bemötandet och kompetensen.
- Upphandling, som har en egen enkät och mäts separat, får ett NUI-betyg (nöjd-upphandlings-index) på 64, vilket är en enhet lägre än föregående år.
Undersökningens resultat presenteras i en nationell rapport som omfattar en analys av resultaten samt nyckeltalen för samtliga deltagande kommuner.
Insikt företagsklimat 2024 Länk till annan webbplats.
Den 4 september genomfördes ett webbsänt seminariet om Insikt. Inspelningen är 1 timme och 14 minuter.
Det går också att ta del av resultaten i undersökningens webbportal (kräver lösenord) samt SKR:s databas Kolada (endast nyckeltalen).
Specialbearbetning av Insikt
Här presenteras olika specialbearbetningar från Insiktsundersökningen som inte ingår i den officiella nationella redovisningen av resultaten.
Segmentering – ny metod för analys av Insiktsundersökningen.
I Insiktsundersökningen mäts NKI/NUI-betyg och betyg för de olika serviceområdena. Undersökningen visar också vilka delfrågor det är i enkäten som erhåller bra respektive mindre bra betyg och hur kommunens egna betyg står sig i förhållande till andra kommuner.
Genom effektmåtten och prioriteringsmatriserna kan undersökningen också visa vilken betydelse olika serviceområden har för företagarnas helhetsbedömning uppdelat på myndighetsområde.
Det har dock hittills varit svårt att tränga in på djupet och analysera mer konkret vad som ligger bakom företagarnas nöjdhetsnivåer. Hur stor betydelse har tiden för handläggningen? Är det informationen som brister? Upplever företagarna att man blivit otrevligt bemötta? Beror det främst på utfallet av ärendet? Eller är det en kombination av flera saker som påverkar betyget?
Ny metod för analys
Enkätfabriken och SKR har under år 2022 tagit fram en fördjupad analys av de aggregerade resultaten för åren 2019-2021. Metoden kallas segmentering och sker i två steg. I steg 1 används en regressionsanalys för att se vilka frågor det är i enkäten som samvarierar mest med NKI/NUI-betyget, dvs. företagarnas helhetsbedömning av ärendet. I steg 2 används en klustermodell för att få fram grupper av respondenter som svarat förhållandevis lika i enkäten. Genom att se hur stora dessa grupper av respondenter är så får vi en bra bild över bakomliggande orsaker till att företagare är mer eller mindre nöjda.
Resultat för kommuner
Dessa analyser finns nu för respektive myndighetsområde samt för ett antal kommuner som har tillräckligt många svar för att denna analys ska kunna genomföras. Tyvärr är det ganska många kommuner för vilka detta inte varit möjligt. Observera dock att det inom respektive myndighetsområden kan vara olika kommuner för vilka en analys kunnat genomföras.
Vad som orsakat ett missnöje kan variera mellan olika kommuner. Segmenteringen avslöjar att företagarnas svar ofta skiljer sig åt, även i kommuner som har liknande NKI/NUI-betyg.
Resultaten för respektive myndighetsområde presenteras i varsin Powerpoint presentation.
- Segmentering Brandkydd 2019-2021 (PDF) pdf, 865 kB.
- Segmentering Bygglov 2019-2021 (PDF) pdf, 1002 kB.
- Segmentering Livsmedelskontroll 2019-2021 (PDF) pdf, 866 kB.
- Segmentering Markupplåtelse 2019-2021 (PDF) pdf, 907 kB.
- Segmentering Miljö- och hälsoskydd 2019-2021 (PDF) pdf, 993 kB.
- Segmentering Serveringstillstånd 2019-2021 (PDF) pdf, 853 kB.
- Segmentering Upphandling NUI 2019-2021 (PDF) pdf, 1 MB.
Kommunresultaten redovisas i en Excel-fil med olika flikar för respektive myndighetsområde. Kolumnerna i Excel-filen visar fördelningen av de olika segmenten per myndighetsområde och kommun.
Segmentering Kommuner 2019-2021 (Excel) xlsx, 56 kB.
Långa handläggningstider och bristande förståelse och vägledning är de vanligaste orsakerna till att företagare är missnöjda med handläggningen.
Ta del av sammanfattning av segmenteringsanalysen: