PRESSMEDDELANDE
Styrkebesked att 9 av 10 lärare är nöjda med sitt jobb
En överväldigande majoritet av lärare och rektorer är nöjda med sina jobb. Ny internationell undersökning punkterar myten om skolan som arbetsplats.

Monica Sonde
Den stora internationella undersökningen som undersöker lärares och rektorers yrkesvardag, Talis, har presenterats i dag. Den ger en blandad men förhållandevis positiv bild. I Sverige är många lärare och rektorer överlag nöjda. I båda yrkeskategorierna är 92 procent nöjda med sitt jobb. För lärare är denna siffra högre än 2018 och högre än genomsnittet i OECD.
– Att lärarna på det stora hela trivs så bra på jobbet är ett fint omdöme om en av Sveriges viktigaste arbetsplatser. Det måste också höras när vi talar om skolan, säger Monica Sonde, chef för avdelningen för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad på SKR.
Svenska lärare undervisar mindre än andra
Lärare i Sverige har långa arbetsveckor. Årsarbetstiden, som är den samma som för andra heltidsanställda, är komprimerad till den tid eleverna är i skolan. I undersökningen anger lärarna att man arbetar cirka 44 timmar i veckan under skolterminerna.
Talis 2024 visar att svenska lärare ägnar färre timmar åt undervisning, än OECD-genomsnittet. Skillnaden är betydande, det handlar om att svenska lärare undervisar 19 timmar i veckan, medan OECD-kollegor undervisar 23 timmar per vecka.
– God undervisning är nyckeln till elevers resultat och goda framtidsutsikter. I diskussionen om vad lärare ska ägna sig åt är undervisningsuppdraget centralt. Att jobba för att rensa bort administration är angeläget, säger Monica Sonde.
Att lärarna på det stora hela trivs så bra på jobbet är ett fint omdöme om en av Sveriges viktigaste arbetsplatser. Det måste också höras när vi talar om skolan.
Monica Sonde
Fakta
Talis är en internationell studie som undersöker hur lärares och rektorers yrkesvardag ser ut i förskolan, grundskolan och i gymnasiet.
Studien undersöker också lärares villkor och de skol- och lärarkvaliteter som påverkar undervisningspersonalens arbetssituation och elevers lärande.
Sakkunnig
- Bodil Båvner
- Utredare