Här finns information och svar på frågor för de kommuner som vill delta i den löpande insiktsundersökningen.
Undersökningen Insikt har genomförts av SKR sedan undersökningsåret 2010. Sedan 2015 genomförs undersökningen löpande, det vill säga varje år. Enkäter skickas ut månads-, kvartals-, eller halvårsvis. Resultaten redovisas löpande i SKR:s webbportal i takt med att enkätsvaren kommer in. De nationella resultaten med ranking av kommunerna redovisas i en Öppen jämförelse Företagsklimat.
SKR ansvarar för enkätens utformning och instruktioner (tillsammans med SBA), databasen, webbportalen och den nationella redovisningen av resultaten (Öppen jämförelse Företagsklimat). Upphandlade konsulter genomför enkätundersökningen och tar fram kommunrapporter till deltagande kommuner.
Instruktioner Insikt 2021 (PDF, nytt fönster)
Enkät Insikt NKI 2021 (PDF, nytt fönster)
Ärendemall NKI 2021 (Excel, nytt fönster)
För att genomföra enkätundersökningen behöver deltagande kommuner upphandla en konsult.
Mall för upphandling av konsult 2021 (Word, nytt fönster)
Innan undersökningen kan genomföras måste kommunen komma överens med konsulten om följande:
OBS! För kommuner som ingår i SBA är det obligatoriskt att mäta samtliga områden inklusive Upphandling.
Det finns inför år 2021 tre godkända konsulter.
Kontaktuppgifter, godkända konsulter
Sedan år 2020 finns möjlighet, att inom ramen för insiktsundersökningen, även mäta området Upphandling. Resultaten från detta område redovisas dock separat från den övriga undersökningen.
Upphandling – ett nytt område att mäta (Word, nytt fönster)
Enkät Insikt NUI 2021, målgrupp 1 (PDF, nytt fönster)
Enkät Insikt NUI 2021, målgrupp 2-4 (PDF, nytt fönster)
NUI Ärendemall 2021 (Excel, nytt fönster)
SKR har i samarbete med SBA tagit fram en detaljerad instruktion i PowerPoint som bland annat beskriver processen för undersökningen, vad som krävs av kommunen för att få delta, vilka ärenden som ska ingå samt vilka uppgifter som ska samlas in för varje ärende. Här ingår även instruktioner för det nya området Upphandling.
För att få vara med i den nationella rankingen vad gäller det totala NKI-resultatet måste kommunen ha med ärenden inom följande tre områden; Bygglov, Miljö- och hälsoskydd samt Livsmedelskontroll. Det går bra att ändå genomföra undersökningen och alla resultat för kommunen kommer att redovisas i webbportalen, men saknas en eller flera av dessa myndighetsområden kommer kommunen inte att få delta i den totala rankingen (NKI totalt).
En kommun måste totalt uppnå en svarsfrekvens på minst 40 procent för att få ingå i SKR:s Öppna jämförelser Företagsklimat.
I webbportalen och i kommunrapporter redovisas resultat som omfattar minst sju svar. I den nationella sammanställningen Öppen jämförelse Företagsklimat har vi satt ett högre kvalitetskrav. För att få delta i rankningen inom respektive myndighetsområde krävs minst 12 svar.
Varje kommun ska utse en kontaktperson för undersökningen. Om denna person slutar måste detta meddelas till upphandlad konsult samt för kännedom till SKR och SBA.
Hur ofta nya resultat laddas ned i webbportalen beror på hur frekvent kommunen skickar ärendelistor med kontaktuppgifter till konsulten; månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller för hela året. Uppdaterad statistik blir synlig för kommunen drygt sex veckor efter att enkäterna skickats ut till respondenterna.
I webbportalen presenteras statistiken i stapeldiagram. Möjlighet finns att bryta ned statistiken på olika variabler, att jämföra resultaten över tid samt att jämföra sig med andra kommuner. Fördjupade analyser av resultaten beställs separat av den konsult kommunen har upphandlat.
De aggregerade nationella resultaten samt rankingar för kommunerna presenteras i en Öppen jämförelse Företagsklimat i april året efter mätåret.
Kostnaden för Insikt är tvådelad. Den är dels knuten till webbportalen, dels till enkätundersökningen. Avgiften för webbportalen betalas till SKR och avgiften för enkätundersökningen och eventuell kommunrapport betalas till den konsult som kommunen upphandlar. Det finns tre godkända konsulter (se kontaktuppgifter nedan).
Från och med 2021 är årskostnaden för att få tillgång till webbverktyget 8 500 kronor. Det nya området Upphandling samt kostnader för utveckling av webbportalen har inneburit att det tillkommit en del kostnader för SKR och vi behöver därför öka priset med 1 000 kronor jämfört med tidigare år. Alla summor är angivna exklusive moms.
I den löpande undersökningen anlitar deltagande kommuner någon av nedan angivna konsulter för insamling av data (enkäten) samt eventuellt framtagande av analyser och kommunrapporter. Kostnaden för detta beror främst på antalet ärenden, men också på vilka tjänster man beställer och kvaliteten på de register med ärenden och kontaktuppgifter som kommunen skickar till konsulterna.
I webbportalen kommer ni att kunna följa resultaten av undersökningen löpande. Historiska data finns upplagt från undersökningsåret 2012 och framåt. Data kan brytas ned på månad, kvartal eller år beroende på antalet ärenden kommunen har.
Anmälan görs till Fredrik Berglund.
E-post: fredrik.berglund@skr.se
SKR har tagit fram en mall för direktupphandling av NKI-konsult för år 2021. Vi rekommenderar att mallen används som stöd för kommunens upphandling.
Mall för upphandling av konsult 2021 (Word, nytt fönster)
Kontaktperson: Gunnar Lindqvist
Telefon: 072-530 35 13
E-post: gunnar.lindqvist@sweco.se
Kontaktperson: Tobias Jönsson
Telefon: 070-794 66 86
E-post förfrågningar: anbudinsikt@origogroup.com
E-post övriga frågor: insikt@origogroup.com
Kontaktperson: Erik Granberg
Telefon: 0702-36 93 83
E-post: erik.granberg@enkatfabriken.se
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!