Publicerad: 12 april 2019

Första steget mot anslutning till digital underrättelse

Första steget mot anslutning till digital underrättelse om faderskap är att anmäla om avtal med Skatteverket.

Digital underrättelse ger möjlighet för kommunens familjerätt att effektivisera och modernisera en administrativt papperstung process genom digital handläggning. Med den digitala informationsöverföringen kan processen att få faderskapet/föräldraskapet och gemensam vårdnad registrerad nu ske på en dag. Tidigare kunde det ta upp till 30 dagar från barnets födelse.

Det första steget för att kunna ansluta till tjänsten är att anmäla detta till Skatteverket

Information om tjänsten och anmälan hos Skatteverket.

Efter anmälan hos Skatteverket ska kommunen ta kontakt med leverantören för befintligt it-system och efterfråga digital underrättelse för faderskap och föräldraskap. Idag kan kommuner som har avtal med Tieto ansluta sig. FLer leverantörer kommer att kunna ansluta sig så snart avtal har nåtts med dessa.

Informationsansvarig

  • Anna Johansson
    Förvaltningsledare

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKR!

Gäller din fråga arbetsrätt eller kollektivavtal/förhandling?

SKR:s rådgivning riktar sig till personalchefer och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om din fråga är på uppdrag av dessa behöver du ange det.








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!

Sidfot