- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kunskapsstöd
- Om våra kunskapsstöd
- Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Nationellt kliniskt kunskapsstöd är regionernas gemensamma rekommendationer för utredning, behandling och uppföljning.
Kunskapsstödet består av en teknisk infrastruktur och arbetsprocesser för att ta fram, granska och distribuera ett strukturerat innehåll för användning i patientmötet.
Idag finns ungefär 350 nationella rekommendationer anpassade för användning i patientmötet inom primärvården. Varje region kan komplettera de rekommendationerna med regionala tillägg om till exempel ansvarsfördelning och remissrutiner.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd visas både på webbplatsen nationelltklinisktkunskapsstod.se, den så kallade ”visningsytan”, och via olika regionala lösningar. Vårdförlopp, vårdprogram och vårdriktlinjer från systemet för kunskapsstyrning finns på visningsytan som pdf-dokument.
Utveckling
Nationellt kliniskt kunskapsstöd vidareutvecklas för att kunna hantera kliniska kunskapsstöd för både primärvård och specialiserad vård. De olika kunskapsstöden kommer att vara sökbara och anpassade för hela vårdkedjan, det vill säga både före, under och efter patientmötet. Utvecklingen innebär också att flödesscheman och förlopp ska kunna visas för aktuellt hälsotillstånd. Det gäller för till exempel personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp.
Författargrupper och regionala redaktörer kommer att använda sig av det nya författarverktyget ”Verktyg för kunskapsstöd”. I verktyget publiceras beslutade nationella kunskapsstöd med möjlighet till regionala tillägg. Författare kan också göra remissutskick för både primärvård och specialiserad vård vid samma tillfälle, skicka och svara på texter för granskning samt hantera kommentarer. Den nationella redaktionen ansvarar för produktion.
Tidplan
- Maj: produktion i ny mall i nytt författarverktyg påbörjas.
- Maj-augusti: fortsättning av nyproduktion, kvalitetssäkringsperiod.
- September: migrering av rekommendationer för primärvården.
- Oktober: ny nationell visningsyta istället för nationelltklinisktkunskapsstod.se, filtrering av innehåll blir möjlig för primärvård och specialiserad vård.
Utvecklingen sker i samverkan med nationella samverkansgrupper, nationella programområden, myndigheter, kvalitetsregister, regionala cancercentrum och Inera. Avstämningar sker också med regionernas kundgrupper för journal- och vårdinformationssystem.
Långsiktig innehållsstrategi
Som grund för utveckling finns en beslutad innehållsstrategi för Nationellt kliniskt kunskapsstöd. Den långsiktiga strategin innefattar tillgång till bästa möjliga kunskap innan, under och efter mötet med patienten. Målet är att effektivisera regionernas kvalitetssäkring, remisshantering, möjlighet till regionala tillägg och inläsning av innehåll till egna system. Verksamheternas behov ska styra och producerat innehåll ska kunna vara underlag för beslutsstöd. Framöver kommer flera typer av kunskapsstöd att läggas till.
Använda kunskapsstödet
Kunskapsstödets innehåll kan hämtas via API (applikationsprogrammeringsgränssnitt) för att integreras i egna IT-system, webbplatser eller appar.
Innehållet visas även på en webbplats tillsammans med personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp och de vårdprogram som tas fram inom Nationellt system för kunskapsstyrning.
Hämta innehåll från Nationellt kliniskt kunskapsstöd via API
Webbplats för Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Bakgrund
Arbetet med nationella kliniska kunskapsstöd har pågått sedan 2015 och var då ett projekt för primärvården. 24 olika ämnesgrupper skrev rekommendationer för primärvården med utgångspunkt i texter i Region Stockholms Viss.nu, Region Skånes AKO-riktlinjer och Fakta i Region Jönköpings län. Endast de ursprungliga tre regionerna använder API-lösningen, det vill säga att hämta och visa nationell data i egna system.