Avfall

Insamlingen och behandling av avfall är en viktig infrastruktur som är nödvändig för att samhället ska fungera. Att ta tillvara resurser i avfallet genom återvinning och att avgifta kretsloppet genom att samla in farligt avfall är avgörande för att nå miljömålen.

I Sverige är vi bra på att återvinna avfallet. Hälften material­återvinns eller komposteras och rötas. Resten förbränns och blir fjärrvärme och el. Mindre än en procent av det kommunala avfallet läggs på deponi.

Kommunerna har en viktig roll genom sitt ansvar för insamling och behandling av kommunalt avfall och genom att vara ansvarig för tillsyn över stora delar av avfallshanteringen enligt miljöbalken.

Avfallsplanering för cirkulär ekonomi

Fler kommuner arbetar med mål och åtgärder för ökad avfallsminimering. Fokus ligger på återanvändning, minskat matsvinn och främjandet av tjänster för låna, hyra och dela.

I en cirkulär ekonomi behålls resurserna i samhällets kretslopp istället för att bli avfall. Det finns ett allt större intresse i både kommuner och samhället i stort för ökad resurseffektivitet och minskad miljöbelastning. Det återspeglas i EU:s nya handlings­plan för cirkulär ekonomi som presenterades våren 2020, den nationella strategin för cirkulär ekonomi från 2020 och i revideringar av Sveriges avfallsplan och avfallsförebyggande program samt Naturvårdsverkets föreskrifter för kommunal avfallsplanering.

Kommunernas arbete med cirkulär ekonomi i avfallsplanerna

Kommunernas arbete med cirkulär ekonomi i avfallsplanerna, konsultrapport, januari 2021 (pdf) pdf, 306 kB.

SKR har undersökt hur kommunerna arbetar med implemen­tering av cirkulär ekonomi i avfallsplaner. Undersökningen har gjorts genom en enkät till alla kommuner i slutet av 2019 och genom intervjuer med fem kommuner. Svaren omfattar 217 av 290 kommuner eller deras bolag.

Tabellen nedan visar mål och åtgärder för ökad cirkularitet i avfallsplanen samt på olika områden, andel av totalt antal svarande.

Mål och åtgärder för ökad cirkularitet

Typ av mål/åtgärd

Har mål/åtgärder

Planerar mål/åtgärder

Mål och/eller åtgärder i avfallsplanen som avser de stadier i en produkts livscykel som föregår avfallshant

75 %

91 %

Upphandling, exempelvis ökade krav att produkter är materialsnåla, möjliga att återanvända, möjliga att reparera, anpassade för återvinning, innehåller återvunnen råvara etc.

41 %

81 %

Återanvändning

85 %

81 %

Minskat svinn, exempelvis minskat matsvinn eller andra åtgärder för minskad förbrukning av material.

84 %

83 %

Främjande av tjänster för att låna, hyra och dela ägande i syfte att öka nyttjandet av materiella varor.

23 %

52 %

Rådgivning, nätverk eller annat stöd för näringslivet som avser de stadier i en produkts livscykel som föregår avfallshanteringen

22 %

29 %

Rådgivning, kampanjer eller andra åtgärder riktade mot hushållen för att öka återanvändning, minska svinn eller öka användning av mer cirkulära produkter (materialsnåla, möjliga att återanvända, reparera, anpassade för återvinning, innehållande återvunnen råvara etc.)

66 %

70 %

Andra områden

8 %

12 %

Sammanfattning av resultatet

  • 75 procent av kommunerna har mål eller åtgärder för stadier i en produkts livscykel som föregår traditionell avfallshantering och ytterligare 16 procent planerar att införa sådant.
  • 16 procent av kommunerna använder begreppet cirkulär ekonomi när de formulerar mål och 45 procent anger att de planerar att införa mål som uttryckligen avser cirkulär ekonomi. Några ser dock begreppet som otydligt och svårt att använda i planeringen.
  • Ett brett och ökat deltagande från olika delar av kommunen har varit en viktig stävan i de fem intervjukommunerna som bedrivit ett ambitiöst arbete i frågan. Vanligast är samarbetet med fysisk planering och miljötillsyn. Stadsdelsförvaltningar, utbildning, bostadsbolag, internservice, park- och gatuförvaltning har deltagit i olika utsträckning. Intervjuerna pekar på ett behov av att koordinera avfallsplaneringen med annan kommunal planering, såsom översiktsplan, hållbarhets- eller klimatplan och upphandlingspolicy.

Exempel på åtgärder för cirkulär ekonomi

I SKR:s undersökning av kommunerna framkom flera intressanta exempel på mål och åtgärder i avfallsplanen, både övergripande och på områden återanvändning, minskat svinn, information till hushållen, stöd till näringslivet, upphandling av produkter och främjande av tjänster för att låna, hyra och dela.

Exempel på målformuleringar där begreppet cirkulär ekonomi ingår

  • Stärka kunskapen om materialflöden och cirkulär ekonomi för att öka möjligheten att genomföra resursbesparande åtgärder.
  • Utreda förutsättningar för upphandling med utvärderings­grund i cirkulär ekonomi i samråd med kommunerna.
  • Verksamheter ska genom att arbeta mot en mer cirkulär ekonomi i ökad uträckning minska avfallsmängder, öka återanvändning och återvinning, använda miljövänliga material och omhänderta farligt avfall på rätt sätt.
  • Aktivt arbeta med företag inom kommunen för att driva arbetet för en cirkulär ekonom så att resurseffektiva och giftfria kretslopp stimuleras.
  • Syftet med en regional avfallsplan är att tillsammans över kommungränser verka för att minska avfallets mängd och farlighet samt styra kommunernas avfallshantering i riktning mot ett hållbart samhälle och en cirkulär ekonomi.
  • Öka medvetenheten för att främja resurshushållningen och cirkulär ekonomi.

Exempel på mål och åtgärder på enkätens områden

Upphandling

  • Revidering av upphandlingspolicy gällande produkternas hållbarhet, livslängd, energiförbrukning och miljö­påverkan.
  • Funktionsupphandling som innebär att produkter hyrs istället för att köpas.
  • Upphandling för att ställa avfallsförebyggande krav.

Återanvändning

  • Krav till aktörer som samlar in textil på kommunens mark att sammantaget 80 procent ska gå till återanvändning, förberedelse för återanvändning eller materialåtervinning.
  • Anordna eller skapa förutsättningar för en klädbytardag.
  • Bereda möjligheter att lämna produkter till återbruk.
  • Kommunen är ett gott föredöme genom att erbjuda alla kommunala verksamheter ett system för återbruk av möbler, kontorsmaterial och andra föremål.

Minskat svinn/minskad förbrukning av material

  • ”Klimatsmart resurshantering" med två pilotförvaltningar tar fram en processmetod för att
    värdera klimatpåverkan vid anskaffning av materiella resurser.
  • Alla förvaltningar och bolag redovisar hur de arbetar med minimering av avfall.
  • Arbetsmodellen för att minska matsvinnet ska implementeras i alla förskolor, skolor och omsorgsverksamheter.
  • Åtgärdsplan för att fasa ut engångsartiklar som går att ersätta inom kommunens verksamheter, förvaltningar och bolag.

Främjande av tjänster för att låna, hyra och dela

  • Utveckla delningslösningar i samverkan med kommunens olika aktörer.
  • Handlingsplan/Pilotprojekt där boende i ett bostads­område får tillgång till en lokal där verktyg och andra produkter som används sällan kan lånas.

Rådgivning, nätverk eller annat stöd för näringslivet

  • Utveckla samarbete med entreprenörer och företagare som tillverkar nya produkter eller förbereder avfall för återanvändning.
  • Undersök möjligheten till en samverkansplattform med restauranger och affärer för att minska antalet onödiga förpackningar.

Rådgivning, kampanjer eller andra åtgärder riktade mot hushållen

  • Upprätta kommunikationsplan för kontinuerlig kommunikation via sociala media, mässor och andra kanaler om enkla tips i vardagen som bidrar till minskade avfallsmängder. Koppla till avfallstrappan, energi­besparing, minskade utsläpp och ekonomiska fördelar.
  • Informationskampanj för att synliggöra avfall och öka medvetenhet om människors avfallsmängder.
  • Regelbunden kommunikation om miljövinster vid återanvändning.

Funktionsupphandling, avfall

SKR, Återvinningsindustrierna och Fastighetsägarna har tillsammans tagit fram ett förslag till rapport om möjligheterna att använda funktionsupphandling för att klara utmaningarna inom avfallsområdet.

Funktionsupphandling – ett sätt att klara avfallshanteringens utmaningar (pdf) pdf, 292 kB.

Krav för vad som ska uppnås, inte hur det ska göras

Insamlingen och återvinningen av kommunalt avfall behöver utvecklas för att klara framtida utmaningar. Det kommer behövas både ett vardagligt arbete med ständiga förbättringar och nya innovativa lösningar. Funktionsupphandling är ett sätt att skapa utrymme för det.

Funktionsupphandling innebär att beställaren beskriver egenskaperna hos den färdiga produkten eller tjänsten, funktionskrav, utan att ange hur dessa krav ska uppnås.

I rapporten analyserar vi avfallshanteringens funktioner och illustrerar med exempel hur funktionskrav skulle kunna se ut.

Förebygga avfall

Avfall är ett slöseri med resurser som påverkar miljön mycket. Om ökningen av avfallsmängderna fortsätter i samma takt som hittills kan mängderna ha ökat med 50 procent till 2035.

Att förebygga avfall är, något förenklat, att minska avfallets mängd och farlighet. Exempel på åtgärder som innebär att avfall förebyggs är att:

  • återanvända saker
  • planera inköp och hantering av material så att svinn inte behöver uppstå
  • välja produkter med optimal livslängd eller produkter som kan repareras och uppdatera
  • välja materialsnåla produkter
  • välja materialeffektiva processer och metoder
  • konsumera tjänster istället för varor

Detta är förebyggande åtgärder

Att återvinna avfall exempelvis genom materialåtervinning, kompostering eller energiutvinning är inte att förebygga avfall. I svensk lagstiftning finns ingen definition av förebyggande av avfall. Följande definition finns i EU:s ramdirektiv för avfall.

Förebyggande är åtgärder som vidtas innan ett ämne, ett material eller en produkt blivit avfall och innebär en minskning av:

  1. mängden avfall, inbegripet genom återanvändning av produkter eller förlängning av produkters livslängd
  2. den negativa påverkan på miljön och människors hälsa genom det genererade avfallet
  3. innehållet av skadliga ämnen i material och produkter.

Förebygga är bättre än att återvinna – och sparar pengar

Att förebygga avfall sparar både pengar och miljön. Det är bättre att förebygga än att materialåtervinna eller förbränna avfallet. Då kan den miljöpåverkan som skulle uppstått vid utvinning, tillverkning, transport och hantering av en vara helt undvikas. Eftersom energi förbrukas i alla led så minskas utsläppen av klimatgaser.

Om avfallets farlighet förebyggs genom ett minskat innehåll av miljö- eller hälsofarliga ämnen minskar också risken för att ämnen sprids i miljön.

Att förebygga avfall innebär också att pengar sparas. Genom att sluta köpa in material bara för att slänga bort det uppstår en uppenbar besparing. Ofta kan avfallet minskas utan komplicerade eller kostsamma åtgärder.

Tio steg för att komma igång med att förebygga avfallet i er verksamhet.

Här är tips i tio steg för er som vill starta arbetet med att förebygga avfallet i er verksamhet. Tipsen ska inte ses som en mall. Använd det som passar er och det som ni tänker göra.

Tipsen är i vissa delar baserade på erfarenheter från projekt som finansierats av Sven Tyréns stiftelse tillsammans med Region Skåne ("Från produktvalsprocess till avfall”) och Landstinget i Stockholm (”Att minska byggavfallet”).

De tio stegen

  1. Starta
  2. Förklara
  3. Motivera
  4. Förankra
  5. Ta fram fakta
  6. Analysera
  7. Kommunicera
  8. Visa resultat
  9. Betala tillbaka
  10. Börja om

Stegen följer processen i ett projekt men måste också tillämpas längs hela projektet, exempelvis krävs kommu­nikation under hela arbetet. Tipsen i sin helhet:

Tio tips för att förebygga avfall (pdf) pdf, 112 kB.

Nedskräpning

Nedskräpning skadar miljön och skapar otrygghet. Många kommuner arbetar aktivt för att minska skräpet på offentliga platser. Håll Sverige Rent och Naturvårdsverket ger stöd i arbetet.

Kommunernas ansvar

Enligt miljöbalken är det förbjudet att skräpa ned. Trots det hamnar ändå en hel del skräp på fel ställe. Kommunen ansvarar enligt gaturenhållningslagen för städning på gator, torg, parker och andra allmänna platser som är redovisade i detaljplan och som kommunen är huvudman för. Städningen innebär betydande kostnader för kommunerna.

Med skräp menar vi både mindre föremål som glas, papper, engångsgrillar, fimpar, och större föremål som byggavfall, möbler, bilar och hemelektronik.

Nya krav på kommuner för insamling av förpackningar på populära platser

Från och med den 1 januari 2026 har kommunerna ansvar för att samla in förpackningsavfall av papper och kartong, plast, metall, färgat samt ofärgat glas på vissa torg och i vissa parker. Utöver det ska förpackningsavfall av plast också samlas in på andra platser där många människor vistas, exempelvis vid populära gångstråk och gågator, mindre parker och torg.

Vägledning och stöd, Naturvårdsverket Länk till annan webbplats.

Avropa sorteringskärl via Adda

Kommuner kan avropa källsorteringskärl via Adda. Addas ramavtal Avfallskärl för offentlig utomhusmiljö omfattar ett brett utbud av avfallskärl, till exempel smarta papperskorgar med sensorer som kan placeras i stadsmiljöer och sorteringsmoduler som passar i parker.

Avfallskärl för offentlig utomhusmiljö, Adda Länk till annan webbplats.

Stödmaterial för kommunens information till invånarna

Kommunen ska ta fram lättillgänglig information till allmänheten om hur avfall ska sorteras på torg, i parker och andra populära platser. De nya reglerna definierar inte vad "lättillgänglig information" innebär, men enligt Naturvårdsverket kan det exempelvis vara dekaler, skyltar eller affischer.

Som stöd för kommunerna har SKR tagit fram förslag på hur information kan utformas. Det finns underlag som kommunerna kan använda för att informera på sin webbplats samt förslag som inspiration till skyltar vid sorteringsplatser och entréer till parker och torg.

Stöd och vägledning via Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent erbjuder kommunerna möjligheten att bli Håll Sverige Rent-kommun. Medlemskapet innebär bland annat stöd i det strategiska och praktiska arbetet mot nedskräpning, fritt kampanjmaterial i samband med kampanjer som Skräpplockardagarna och information om nya verktyg mot nedskräpning och annat aktuellt inom området.

Kommuner mot nedskräpning, Håll Sverige Rent Länk till annan webbplats.


Så halverade Sundsvall sitt matsvinn

Region Västernorrland har på två år minskat mängden matavfall med 47 procent i Sundsvalls sjukhuskök. På så sätt har man sparat motsvarande 3,8 miljoner kronor/år.

Region Västernorrland har med stöd av Sveriges Kommuner och Regioner låtit utvärdera projektet. Resultatet presenteras både i en film och i en rapport.

Miljöcertifieringen var startskottet

Det var i samband med miljöcertifieringen som den första mätningen av matavfallet i Sundsvalls sjukhuskök gjordes. Mätningen visade att mat till ett värde av 8 miljoner kronor slängdes varje år. Personalen i köket började arbeta aktivt med att minska mängden mat som slängs. En uppföljande mätning 2011 visade en minskning på 25 procent

Kampanj ökade kunskap hos personalen

2012 startade Region Västernorrland kampanjen ”Rätt kost till rätt patient”. Kampanjen fokuserade på att lära perso­nalen att beställa rätt portionsstorlek till patienterna för att dessa skulle tillfriskna snabbare, men också för att minska mängden mat som kom tillbaka från vårdavdelningarna.

När kampanjen hade genomförts visade mätningar att avfallet nu hade minskat med 47 procent sedan 2010.

– Framgångsfaktorer har dels varit att vi faktisk tog reda på hur mycket avfall som uppstod, dels att många kompe­tenser deltog men också att vi vågade kommunicera resultatet, säger Olle Bertilsson, miljöchef på landstinget Västernorrland.

Ökad arbetsglädje en bonuseffekt

Utvärderingen visar att projektet har ökat förståelsen mellan vårdpersonalen och köket. Arbetsglädjen i köket har också ökat.

– Vi fick uppmärksamhet för något som vi först skämdes över men där vi sedan, glädjande nog, kunde visa förbättring, säger kostchefen Åsa Fhinn.

– Resultatet i Sundsvall visar att det går att minska avfallet. Vi kommer nu sprida erfarenheter av projektet med förhoppningen att det kan inspirera andra landsting men också kommuner att ta efter, säger Gunnar Fredriksson, ansvarig för avfallsfrågor på Sveriges Kommuner och Landsting.

Enligt Naturvårdsverket slängs det över en miljon ton mat varje år i Sverige. Det motsvarar utsläpp av två miljoner ton koldioxid.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan