Gode män och överförmyndare

I varje kommun måste det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd. Flera kommuner kan också ha en gemensam överförmyndarnämnd. Överförmyndar­verksamheten har tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Länsstyrelsen utövar i sin tur tillsyn över överförmyndarna.

Arvoden och ersättningar

De arvoden och ersättningar som en förmyndare, god man eller förvaltare har rätt till är det överförmyndaren som ensam beslutar om, efter lokala förutsättningar som gäller för respektive kommun eller ort. Både arvodet och ersättningen ska vara skälig. Till stöd för överförmyndarens beslut har SKR tagit fram ett cirkulär.

Cirkulär 22:31 Arvoden och ersättningar till förmyndare, gode män och förvaltare med flera Länk till annan webbplats.

Utbetalning från Kronofogden till ett omyndigt barn

Många olika aktörer kan utbetala medel till ett omyndigt barn. Inte sällan kan barnet företrädas av en särskild företrädare för ett barn. I de fall där Kronofogden ska verkställa utbetalning av skadestånd till barn har SKR och Kronofogden tagit fram ett stödmaterial. Syftet är att tillförsäkra att pengar som Kronofogden ska utbetala till ett barn faktiskt kommer barnet tillgodo.

SKR stöd till överförmyndar­verksamheten

Inom överförmyndarområdet arbetar SKR på flera olika sätt. Intressebevakning, opinionsbildning, utbildningar, sprida kunskap med mera. Vi har bland annat ett nyhetsbrev som går att prenumerera på, erbjuder olika webbsändningar och andra evenemang.

Gör om systemet med gode män och överförmyndare

Systemet för gode män och förvaltare vilar på en uråldrig lagstiftning som ständigt lappas och lagas på ett ohållbart sätt. Det är dags att bygga om systemet från grunden, så att behövande människor får tillgång till bästa möjliga hjälp.

SKR tycker

Regeringen behöver tillsätta en utredning som förutsättningslöst får i uppdrag att utforma en ny lagstiftning om överförmyndare och gode män som på ett rättssäkert sätt svarar mot dagens behov och förutsättningar.

Uråldrigt system

Uppdraget att vara god man är frivilligt och kommer formellt från den enskilde. Överförmyndarna har i uppdrag att kontrollera att de gode männen och förvaltarna följer gällande lagstiftning till de enskildas bästa.

Det regelverk som gäller denna tillsyn är närmare hundra år gammalt. Bestämmelserna finns i föräldrabalken och härrör från 1924 års lagstiftning som då avsåg förvaltningen av barns tillgångar. I dag har vi alltså regler för förvaltning av vuxnas tillgångar i föräldrabalken. Enligt SKR:s mening är det inte ett värdigt synsätt på hur vuxna ska bemötas.

Uppdraget alltmer omfattande

Uppdragen för de gode männen och förvaltarna har blivit allt svårare. När nuvarande bestämmelser infördes fanns de flesta personer som behövde god man på institutioner och fick därmed hjälp av personal på plats. De gode männen skulle vara en kontakt från det utanförliggande samhället.

När den här typen av institutioner lades ner i mitten av nittiotalet fick de gode männen ta hand om uppgifter såsom kontakter med läkare, socialtjänst, banker med mera.

En god man som företräder och är ett stöd för ensamkommande barn beslutar exempelvis om boende, är med vid utredning på Migrationsverket och inom sjukvården och ser till att den unge får en fungerande skolgång. Uppdragen kan vara ganska krävande och förväntas samtidigt kunna utföras på fritiden. Ersättningen är också tämligen låg.

Svårt att rekrytera gode män

Ansökningarna om god man blir alltfler och många kommuner har svårt att rekrytera personer som vill åta sig uppdraget. Särskilt har behovet av god man för ensamkommande barn ökat. Ytterst riskerar rättssäkerheten att sättas ur spel om brist på gode män leder till längre väntetider för ungdomarna. En annan risk är att vissa gode män tar på sig alldeles för många uppdrag.

Fler delar uppfattningen

SKR är inte ensamt om uppfattningen kring systemet för överförmyndare och gode män. Liknande krav har framförts både av Föreningen Sveriges överförmyndare, av andra organisationer samt av Riksrevisionen.

Gode män och förvaltare – en översyn (SOU 2021:36) Länk till annan webbplats.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan