Våldsprevention, unga i skolan
Våld är en del av många ungas vardag. Ett sätt för skolan att förebygga våld och kränkande behandling, är att arbeta med universella våldsförebyggande metoder som har fokus på jämställdhet.
Män och pojkar står för majoriteten av allt våld i samhället, både mot flickor och kvinnor, och mot andra pojkar och män. Forskning visar också att våld i parrelationer är vanligt bland unga och att det följer samma mönster som bland vuxna, det vill säga att tjejer utsätts för mer upprepat våld och sexuellt våld i nära relation än killar.
Vad innebär universell våldsprevention?
Ett universellt våldsförebyggande arbete riktar sig till alla på skolan, inte bara en särskild grupp eller individ. På det viset får alla elever och skolpersonalen verktyg att stoppa pågående kränkningar och våld, och kan skapa ett klimat som förhindrar att våld alls utövas. Samtidigt kan skolan öka trygghet, studiero och påverka normer som eleverna bär med sig i vuxenlivet.
Ett universellt våldsförebyggande arbete innebär att:
- Börja tidigt, innan våldet är ett faktum. Att bara ta tag i ”bråkmakaren” när våldet har skett kan ge effekt där och då, men skapar inte bredare förändring på sikt.
- Prata om normer. Idag finns en macho-kultur som gör att killar förväntas bete sig på ett visst sätt. Det gör att vi accepterar en tuff attityd hos killar och att konflikter ska lösas med våld.
- Agera på ”små” saker. Ju mer vi accepterar ”lindrigare våld” som taskiga kommentarer, tafsningar, knuffar och bråk ”på skoj”, desto lägre blir tröskeln till grövre våld och kränkningar.
- Involvera alla på skolan. Ju fler som kan markera att våld inte är okej, desto lättare att stoppa och förebygga kränkningar och våld.
Filmen beskriver vad som ingår i ett universellt våldsförebyggande arbete. Längd 1:30.
Syntolkad version av filmen Våldsförebyggande arbete i skolan Länk till annan webbplats.
Mentors in violence prevention, MVP
En universell våldsförebyggande metod är amerikanska MVP, Mentors in Violence Prevention. MVP är en kunskapsbaserad metod och särskilt utformad för att hantera frågor om kön och våld. I Sverige finns två versioner av MVP, en som förvaltas av organisationen MÄN, och en som vidareutvecklats av Botkyrka kommun.
Mentors in Violence Prevention, MÄN Länk till annan webbplats.
Metoden går ut på att
- synliggöra våldets olika former, visa sambandet mellan lindrigt och grovt våld
- diskutera genusnormer, att våld är ett uttryck för pojkars maskulinitetsskapande och är kopplat till föreställningar om hur killar ska vara
- synliggöra åskådarrollen och visa att alla kan göra något för att förebygga våld.
Forskning om MVP
På uppdrag av SKR:s kvinnofridssatsning har Stockholms universitet utvärderat hur MVP fungerar i en svensk skolkontext. Metoden har tidigare utvärderats av Skolverket.
- Utvärdering MVP 2018-2020, Stockholms universitet
- Utvärdering MVP 2015-2017, Skolverket Länk till annan webbplats.
Unga i Botkyrka förebygger våld med MVP
Filmen Unga i Botkyrka förebygger våld handlar om Botkyrkas kommunövergripande satsning på våldsförebyggande arbete och MVP. Filmen ger ett exempel på hur unga kan involveras i ett våldspreventivt arbete som bygger på samverkan mellan många olika aktörer. Filmen ingår i SKR:s filmserie Röster om manlighet.
Röster om manlighet - Unga i Botkyrka förebygger våld, Youtube Länk till annan webbplats.
Våldsprevention i klassrummet, Västerås
Filmen Våldsprevention i klassrummet handlar om Hahrska gymnasiets arbete med MVP för att minska våld och trakasserier mellan elever. Filmen ingår i SKR:s filmserie Röster om manlighet.
Röster om manlighet - Våldsprevention i klassrummet, Youtube Länk till annan webbplats.
Handbok för våldsförebyggande arbete
Jämställdhetsmyndighetens handbok ”Inget att vänta på” ger vägledning hur ett systematiskt och kunskapsbaserat våldsförebyggande arbete kan genomföras.
Handboken Inget att vänta på, Jämställdhetsmyndigheten Länk till annan webbplats.
Utvärdering av Mentors in Violence Prevention, MVP
På uppdrag av SKR har Stockholms universitet utvärderat skolors arbete med den våldsförebyggande metoden Mentors in Violence Prevention, MVP. Syftet är att öka kunskapen om metodens genomförbarhet, organisatoriska förutsättningar och påverkan.
I filmen berättar Lucas Gottzén om utvärderingen av MVP. Lucas Gottzén är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Moderator: Susannah Sjöberg, SKR. Filmen är 45 minuter lång.
Om Stockholms universitets utvärdering
Studien genomfördes 2019–2020 och har undersökt båda versioner av MVP som finns i Sverige, den som förvaltas av organisationen MÄN, och den som vidareutvecklats av Botkyrka kommun. Totalt ingick åtta högstadie- och gymnasieskolor i studien, varav två var kontrollskolor som inte använder MVP.
Utvärderingen visar att
- Skolledarnas engagemang är en nyckelfaktor. Att skolledaren väl känner till programmets innehåll, kan koppla det till det ordinarie värdegrundsarbete, engagera medarbetare och tillsätta resurser är en förutsättning för att MVP kan genomföras och upprätthållas över tid.
- Skolhuvudmännen behöver ta större långsiktigt ansvar. Stödet från kommunen kommer ofta från andra delar av förvaltningen än den del som ansvarar för skolan, vilket kan göra att budgetförutsättningar för MVP saknas. Samtidigt är det en framgångsfaktor att det organisatoriska ansvaret och stödet är utspritt på ett bredare ledar- och stödkollektiv.
- Ledarnas (de som praktiskt genomför programmet) manualtrogenhet och lyhördhet för elevernas vardag spelar stor roll. Ledarna behöver tillräckligt tid för handledning, förberedelser och genomförande, men även för reflektion, efterarbete och fördjupning.
- Stora klasser och lokalbrist försvårar arbetet. Att klasserna inte kan delas upp i mindre grupper minskar tryggheten för eleverna och försvårar gemensam reflektion.
- Eleverna uppskattar programmet, men verkar inte förändra attityder eller beteenden. Enligt utvärderingen kan det bero på att eleverna redan innan programstart hade höga ingångsvärden. Resultatet ska därför tolkas med stor försiktighet.
- Programmets implementering ger arbetet mot våld systematik och legitimitet på skolorna.
Utvärderingen rekommenderar att
- MVP utvecklas så att det blir mer sensitivt för den kunskap och förändrade attityder kring genus och sexualitet som kan ses hos ungdomar i Sverige
- handledning av vuxna ledare säkerställs och utvecklas
- lektionsserien genomförs i mindre grupper och med ett större antal ledare
- långsiktigt ansvar från skolledare och skolhuvudmän säkerställs vid implementering
- MVP fortsatt prövas i svenska skolor (givet ovan justeringar) samt att den fortsatta användningen av programmet systematiskt följs upp och utvärderas.
Bakgrunden till uppdraget
Behovet av effektiva våldsförebyggande metoder är stort i kommunerna. MVP används i några kommuner och fler uttrycker intresse för metoden. Tidigt i implementeringen av MVP gjorde Skolverket en utvärdering. Resultaten var försiktigt positiva, men pekade på fortsatt behov av utvärdering.
Skolverkets utvärdering av MVP 2015-2017 Länk till annan webbplats.
För att ge skolhuvudmän och skolledare mer stöd kring MVP gav SKR i uppdrag åt Stockholms universitet att göra en fortsatt utvärdering. MVP är en av få kunskapsbaserade metoder som hanterar våld och kön. Metoden är manualbaserad, vilket gör arbetssättet möjligt att sprida och följa upp på ett systematiskt sätt. MVP kan i viss mån också anpassas efter lokala förutsättningar.
Uppdraget har getts inom ramen för SKR:s kvinnofridssatsning som genomfördes efter överenskommelse med regeringen 2018-2020. Kvinnofridssatsningen har utgångspunkt i den nationella strategin att förebygga mäns våld mot kvinnor, där ett av målen är ett utökat och verkningsfullt förebyggande arbete mot våld.