Stöd till skolans jämställdhetsarbete

Skolan ska främja jämställdhet genom utbildning och motverka ojämställda strukturer.

Jämställdhet är ett av de grundläggande demokratiska värden som skolan ska förmedla till eleverna och jämställd utbildning är ett av de jämställdhetspolitiska delmålen. Flickor och pojkar, kvinnor och män ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling. Skolan ska motverka ojämställda strukturer och stereotypa föreställningar om kön som begränsar elevers möjligheter och inflytande.

Fakta och inspiration

I rapporter och skrifter samlar SKR aktuell kunskap och sprider lärande exempel om jämställdhetsarbete och våldsförebyggande arbete. Faktabladet Utmaningar för en jämställd skola ger en snabb överblick över några av skolans centrala jämställdhetsutmaningar.

Faktabladet Utmaningar för en jämställd skola (PDF) pdf, 212 kB.

På SKR:s webbsida för rapporter och skrifter hittar du selekterat material om skola och jämställdhet här:

Rapporter och skrifter om skolans jämställdhetsarbete Länk till annan webbplats.

Välfärdens kompetensutmaning

Normer för kön påverkar killar och tjejers studie- och yrkesval. Det bidrar till den könssegregerade arbetsmarknaden och en skev fördelning av inflytande och ojämställda ekonomiska förutsättningar mellan kvinnor och män.

Ett framgångsrikt jämställdhetsarbete inom skolan kan luckra upp könsuppdelningen och leda till en breddad rekrytering inom offentlig sektor. Rekrytera bredare är en av de nio strategier som SKR pekar ut för att möta välfärdens kompetensutmaning.

Strategier för att möta kompetensutmaningen

Film: Hälften killar på vårdprogrammet i Katrineholm

SKR har gjort en film om det systematiska arbetet med genusmedveten studie- och yrkesvägledning i Katrineholm. Där är nästan hälften av eleverna på vårdprogrammet killar. Det är dubbelt så mycket som i övriga landet. I filmen berättar en studie- och yrkesvägledare om hur hon arbetar för att inspirera elever att välja utbildning och yrke utifrån sina intressen, och inte utifrån föreställningar om vad som passar för ett viss kön att utbilda sig till. Filmen är ca fyra minuter.

Könsskillnader i skolresultat

Att pojkar uppnår lägre skolresultat än flickor är inget nytt. Orsakerna uppstår i ett samspel mellan en mängd olika faktorer på individ- och gruppnivå. Men könsskillnader i skolresultat går att förändra.

SKR har publicerat ett inspirationsmaterial för att fler kommuner och skolor ska inleda ett långsiktigt och systematiskt arbete för att motverka könsskillnader i skolresultat.

Materialet handlar om hur vi kan se, förstå och motverka könsskillnader i skolresultat. Den bygger både på forskning och intervjuer som har gjorts med forskare och i tre kommuner.

Se, förstå och förändra - Att motverka könsskillnader i skolresultat Länk till annan webbplats.

Könsuppdelad statistik

Det är viktigt att ta del av könsuppdelad statistik av skolresultaten. I Kolada
är statistiken könsuppdelad. Genom att analysera skolresultaten för flickor respektive pojkar kan man synliggöra åtgärder som behöver vidtas.

Kolada.se Länk till annan webbplats.

Mansnormer i skolan

Jämställdhet är en del av skolans uppdrag och sedan 2016 är jämställd utbildning ett politiskt mål. Ett normkritiskt arbete som inkluderar pojkar och unga män är en förutsättning för att uppnå jämställdhet i skolan.

På Järvenskolan Tallås i Katrineholms kommun valde rektorn att sätta normkritik som en fast punkt på dagordningen. Skolans breda normkritiska ansats har lett till att tryggheten ökat och pojkarnas skolresultat förbättrats.

Filmen kan användas som utbildningsmaterial och diskussionsunderlag för utvecklingsarbete kring skol, Ua och jämställdhet.

Röster om manlighet - Normkritik för bättre skolresultat och ökad trygghet, Youtube Länk till annan webbplats.

Skrift om Maskulinitet och jämställd skola

Skriften beskriver hur normer för maskulinitet påverkar skolans arbete med pojkar och unga män, inte bara när det gäller förmedlingen av kunskaper utan också i arbete med elevhälsa, våldsprevention samt inom studie- och yrkesvägledning.

Skriften vänder sig till politiker, chefer och strateger och redogör för hur skolan kan arbeta systematiskt för att utmana och förändra begränsande och skadliga mansnormer genom att integrera ett maskulinitetsperspektiv i det befintliga jämställdhetsarbetet. Den kan vara ett stöd för verksamhetsutveckling inom området utbildning i kommuner, landsting och regioner.

Maskulinitet och jämställd skola - Arbete för ökad trygghet och bättre studieresultat Länk till annan webbplats.

Vinster för individ och samhälle

Skolan ska ge flickor och pojkar samma möjligheter att utveckla sina intressen och förmågor utan begränsningar kopplat till kön. Bristen på jämställdhet i skolan yttrar sig bland annat i att pojkar presterar sämre än flickor, samtidigt som flickor är mer stressade och mår sämre.

Genom att stärka skolans befintliga jämställdhetsarbete med ett maskulinitetsperspektiv och inkludera pojkar och män för att förändra skadliga normer kan stora vinster göras för den enskilde individen och hela samhället:

  • Pojkar och flickor får samma möjligheter att klara skolan
  • Skolan blir tryggare för alla
  • Sexuella trakasserier, mobbing och diskriminering förebyggs
  • Könsuppdelningen på arbetsmarknaden motverkas
  • Bidrar till jämställda relationer mellan kvinnor och män.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan