Med digitaliseringens möjligheter kan vi öka kvaliteten, få en mer jämlik socialtjänst och använda resurserna mer effektivt. SKR bedriver därför olika utvecklingsarbeten för att stödja utvecklingen av digitalisering i kommunerna.
En första beräkning om vad det kostar socialtjänsten att investera i digitala lösningar är framtagen. Kartläggningen visar tydligt på behovet av att kommuner och staten behöver samlas för att göra gemensamma prioriteringar.
Kostnader för socialtjänstens digitalisering
Göteborgsregionen GR har arbetat fram ”Yrkesresan”, vilket är ett gemensamt program för introduktion och kompetensutveckling för personal inom socialtjänsten. SKR har utrett möjligheten att använda programmet nationellt med lansering under 2021 och nu erbjuds alla kommuner att ansluta sig till Yrkesresan.
SKR:s arbete för nationella Yrkesresor
Under 2019-2020 pågick ett pilottest i åtta kommuner/stadsdelar av en digital tjänst, Viewpoint, för uppföljning av barn och unga inom den sociala barn- och ungdomsvården. Erfarenheterna visar att den här typen av digitala verktyg är positiv för att öka barnets delaktighet men att det krävs att inarbeta nya arbetssätt.
Viewpoint - digital tjänst för att öka barn och ungas delaktighet inom socialtjänsten
Idag sker informationsutbyte mellan kommuner, regioner och myndigheter per brev, telefon, e-post eller fax. Det tar tid och många känner osäkerhet över om informationen hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Tillsammans med flera kommuner, regioner och myndigheter arbetar SKR och Inera för en säker digital kommunikation. Projektet sträckte sig från 2017 till 2020. Arbetet kommer att fortsätta även under 2021.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!