Publicerad 9 juni 2022

På fältet

Lär känna era användare och deras verklighet

Nu är det dags att ge sig ut och fråga, observera och interagera med era användare. Här betyder er inställning väldigt mycket. Stäng av verksamhetshjärnan – glöm bort det ni kan om verksamheten – bli en nybörjare till sinnet! Fråga, även om ni tror att ni vet svaret. Lyssna och observera men värdera inte under tiden. Det är viktigt att ni inte söker efter det rätta svaret, eller att användaren ska bekräfta att du tänkt rätt.

Dokumentera, dokumentera, dokumentera!

Glömt inte att dokumentera allt det ni får veta. Skriv ner intervjusvar, citat och egna reflektioner. Ta många bilder eller filma med mobilkameran.

Hur börjar man?

För att komma igång med Undersöka-steget kan det vara bra att börja med något i liten skala och när ni känner er varma i kläderna gå ut och prata och observera fler.

  • Prata med en användare om dennes upplevelse av en tjänst eller process som rör er utmaning (före–under–efter)
  • Gör observationer i en miljö där era användare finns, till exempel i er entré eller i ett väntrum.
  • Testa en av era egna tjänster som användare – gör en användarresa och gå i användarens skor.