Testa lösningen skarpt i liten skala
Ett första steg för att få till en permanent lösning är att testa den skarpt i verksamheten, men i liten skala. Detta kan exempelvis göras under en begränsad tid eller genom att en avdelning eller en mindre del av organisationen testar lösningen. Syftet och fördelen med att testa i liten skala är att testdeltagarna kan ge feedback, förfina och förankra lösningen innan den rullas ut till samtliga. Glöm inte att berätta för andra om testet så att resten av organisationen ser och förstår vad som är på gång.
Utför testet så enkelt som det bara går. Huvudsaken är att man får en känsla för den verkliga förändringen över tid och att testet utförs i den riktiga verksamheten och miljön.
Frågor att ställa innan ni testar
- Vilka resurser behövs när vi ska testa vår lösning på riktigt?
- Vilka nyckelfrågor behöver vi få svar på under testet?
- Hur kan vi mäta resultatet av testet? Om ni kan visa att ert skarpa test faktiskt leder till en förbättring har ni goda argument för att er lösning ska införas på bredare front.
Tips
- Börja att testa där förutsättningarna är bäst – ”bit där det är mjukast”.
- Använd gratistjänster eller andra enkla hjälpmedel för att testa den verkliga lösningens funktioner. På så sätt kan ni testa kärnan i lösningen, innan ni köper in dyra system eller andra resurser.
Hitta ett sätt att presentera resultatet som tydligt visar fördelarna i förhållande till ”det vi brukar göra”.
Få med alla på tåget
Vi har tidigare lyft vikten av att ständigt dokumentera arbetet samt att löpande involvera och sprida kunskap till andra inom organisationen. Här, i ”Förverkliga-steget”, kommer det arbetet sättas på sin spets. Ju fler personer i organisationen som vet varför och förstår vikten av att förändringen behöver ske, desto enklare och snabbare kommer förverkligandet att gå.
För att medarbetare och ledning ska få förståelse för användarens situation och varför just er lösning bör genomföras – presentera era dokumenterade användarberättelser, citat, filmer eller bilder. Verkliga röster från användare gör budskapet lättare att ta till sig och skapar inlevelse och empati. Låt dem få uppleva det ni upplevt.
Om ni nu, för första gången, involverar medarbetare eller ledning i er process introducera gärna lösningen i ett läge där den inte är helt färdigt. Bjud in dem att bidra med feedback och egna idéer, då blir det oftast enklare för dem att ta till sig förändringen.
Om ni redan har lyckats involvera flera och skapa en känsla av medägandeskap under projektets gång blir arbetet som ska göras nu betydligt enklare.