Lägg upp en plan för vad ni behöver göra
Planera för ett förändrat arbetssätt
Börja med att göra en lista över alla personer och funktioner som direkt och indirekt berörs eller kommer att påverkas av er lösning. Titta på vilka resurser som behövs för att förändringen ska kunna äga rum. Ta gärna hjälp av Aktörslistan (mall).
Plocka in nya resurser
När ni har en tydligare bild över vad som behöver göras kan ni lättare se om det är möjligt för er som grupp att genomföra förändringen. Behöver ni byta ut eller plocka in nya resurser och skapa ett ”förverkliga-team”? Vi rekommenderar att ni ändå låter några personer från den ursprungliga projektgruppen vara kvar, då de har med sig viktig kunskap och insyn i vad användarna sagt och upplevt.
Förändrade arbetssätt
Kanske kommer förändringen innebära ett nytt arbetssätt eller så kommer ni behöva ta in nya resurser och kompetenser. Planera in aktiviteter som ni tror att medarbetare behöver för att ta sig an det nya arbetssättet. Workshop? Frågestund? Manualer? Utbildning?
Om ni kommer fram till att förändringen kräver många aktiviteter där olika aktörer är inblandade kan det vara bra att göra en översiktsplanering – vem gör vad och när?
Gör en Roadmap
- Skriv ner alla aktiviteter som behöver göras för att lösningen ska förverkligas. Skriv ner aktiviteterna i kronologisk ordning.
- Komplettera listan med de resurser eller aktörer som behöver involveras för att lösningen ska kunna förverkligas. Ta både med resurser som redan finns och resurser som ni behöver ta in eller skaffa.
Kommunicera och berätta
Förändringen som er lösning innebär kommer förhoppningsvis innebära många fördelar och vinster jämfört med tidigare tillvägagångssätt. Samtidigt kan den också innebära förändrade rutiner för medarbetare och era användare. Tänk igenom hur ni ska kommunicera detta på ett bra sätt till de olika målgrupperna, både inom och utanför er organisation.
När ni berättar om förändringen, lyft upp varför den görs och tryck lite extra på att arbetet bygger på insikter och involvering från användare. Det här är ett försök att göra saker bättre – inte ett beslut inifrån er organisation eller verksamhet.
Att berätta att invånare och medarbetare är involverade i en samhällsförändring leder oftast till en mer konstruktiv vinkel i exempelvis media. Fokus kan då riktas på värdet för invånaren och medarbetaren, snarare än eventuella problem som förändringen kan medföra. Det kan också bidra till en större politisk vilja att stötta användarcentrerad utveckling och i förlängningen att det fattas beslut som krävs för verklig förändring.
Tips
- Presentera och berätta om era lösningar på en plats där era målgrupper befinner sig. Kanske i en lunchrestaurang, i kommunhusets eller sjukhusets entré, på biblioteket eller kanske i skolan? Använd er av användarberättelser, verkliga citat och bilder för att skapa intresse.
- Låt er berättelse ha följande ingredienser; ”problemet” >> ”brukarens väg” >> ”insikterna” >> och ”lösningen”. Berätta det viktigaste först och hitta det som är unikt i just er lösning.