Publicerad 7 oktober 2022

Metod: Service Safari

Service safari är en metod där man ”provar på” att vara användare och själv testar tjänsten eller aktiviteten för att bättre kunna förstå användarens upplevelse och vad som fungerar eller vilka hinder som finns.

Varför ska man använda Service Safari?

Metoden handlar om att få förstahandserfarenheter kring hur situationen ser ut och bättre kunna förstå användarens upplevelse av en tjänst eller aktivitet. Den passar bra att genomföra i ett tidigt skede i Undersöka-steget för att skapa samsyn, engagemang och förståelse hos arbetsgruppen.

Så går det till

I ett Service Safari testar man hur det är att vara användare genom att bokstavligen gå i användarens skor och prova tjänsten eller situationen på riktigt.

Exempel:

  • beställa tid och genomföra ett besök på en vårdcentral
  • ansöka om ett bygglov
  • prova att vara boende på ett äldreboende under en dag
  • ringa den egna kundtjänsten och ställa frågor

Tänk på att:

  • agera och göra så som du skulle gjort ”på riktigt”, försök inte agera som någon annan, till exempel en person ur din målgrupp (dem får du chansen att fråga senare).
  • du behöver inte känna att du måste ”komma i mål” med ditt Service safari för att få viktiga lärdomar eller insikter. Att inte kunna/vilja utföra aktiviteten visar kanske att finns hinder vi behöver undanröja eller att motivation/vilja saknas för att utföra aktiviteten som vi måste adressera.