- Startsida
- Innovationsguiden
- Metoder och mallar
- Undersöka
- Observation
Metod: Observation
Ibland är det vi säger att vi gör och det vi faktiskt gör inte samma sak. Vår vardag kan vara så inrutad av rutiner att våra handlingar sker per automatik, utan att vi är medvetna om det. Därför är det en effektiv metod att observera en målgrupp i vardagen eller när de använder en tjänst som ni vill utveckla, för att få insikter om de verkliga behoven.
Observationer i verkliga sammanhang, i användarens miljö, är användbart för att komma förbi vad människor säger, egna antaganden och för att på riktigt förstå vad de gör och känner. Genom observationer kan ni upptäcka aspekter av tjänsten eller processen som ni inte visste fanns och som kan vara nyckeln till en framtida, möjlig lösning. Observation bygger på ett passivt betraktande av skeenden, i bemärkelsen att ni inte ska lägga er i eller påverka det ni ser. Däremot är det viktigt att dokumentera aktivt genom att anteckna, fota eller filma det ni ser.
Observation som metod är ofta ett bra komplement till intervjuer och enkäter. Boka gärna in en intervju efter observationen, då kan du ställa frågor för att bättre förstå det du observerat.
Så här gör ni observationer
Börja med att välja ut vem det är du ska observera och i vilket sammanhang. Vad är det du vill titta närmare på och förstå, är det en del i en tjänst eller ett helt skeende? Det kan till exempel vara att förstå vilka platser användaren besöker, vilka andra människor användaren interagerar med eller hur en vanlig dag i deras liv ser ut.
Djupare insikter
Om ni behöver ännu djupare insikter kan en möjlighet vara att handgripligen gå i användarens skor och på så sätt uppleva olika händelser och tjänster själv, samtidigt som du observerar det som sker runt omkring dig. Till exempel arbeta med en bonde en dag på en bondgård, leva med en familj i några dagar eller gå tillsammans med en användare för att söka läkarvård.