Vårdgaranti och tillgänglighet i vården
Regionerna arbetar för att skapa en god och hållbar tillgänglighet i vården utifrån lokala behov och förhållanden. SKR stödjer regionerna på flera sätt med syfte att förbättra tillgängligheten.
God tillgänglighet är en av de viktigaste kvalitetsfaktorerna för en säker vård, omställningen till nära vård och den lokala anpassningen av kunskapsstyrningsarbetet. SKR utgör ett samordnande kansli för regionernas arbete för ökad tillgänglighet, och är samtidigt en länk till den nationella nivån med regeringen, myndigheter och andra aktörer som bidrar till utvecklingen.
Vårdgaranti och uppföljning av väntetider
Vårdgarantin innebär att vård ska erbjudas inom en viss tid. Det är en lagstadgad rättighet som anger inom vilka tidsgränser vård ska erbjudas, efter att beslut om vård har fattats.
Vårdgarantin, Väntetider i vården Länk till annan webbplats.
Vården i siffror
Vården i siffror är en webbplats där aktuella nationella indikatorer om hälso- och sjukvårdens kvalitet och effektivitet samlas. Den finansieras gemensamt av regionerna men utvecklas och drivs av SKR.
Sjukvården behöver tillgång till fortlöpande och aktuella kvalitetsdata. Det är en förutsättning för systematiskt förbättringsarbete. Genom webbplatsen Vården i siffror tillgängliggörs aktuella data från en mängd olika källor och för de flesta vårdenheter i Sverige. Gränssnittet gör det möjligt för användaren att få ut och analysera data för sina enheter.
Vården i siffror Länk till annan webbplats.
Data från flera källor
Statistiken i Vården i siffror kommer framför allt från de många diagnos- eller ingreppsspecifika nationella kvalitetsregistren. Data hämtas också från bland annat Nationell Patientenkät, Väntetider i vården och Hälso- och sjukvårdsbarometern. Även statliga register och undersökningar, bland annat från Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten och Statistiska centralbyrån, bidrar med data till Vården i siffror.
Data från register och källsystem hämtas via den Nationella Tjänsteplattformen, som förvaltas av Inera AB.
Ger fakta för analys och dialog
Vården i siffror uppdateras löpande, med så korta löptider och på så låg enhetsnivå som möjligt per undersökning. Tanken är att den öppna publiceringen ska ge faktaunderlag för analys och dialog om vårdens kvalitet. Den främsta målgruppen är personer som arbetar med hälso- och sjukvårdens ledning, styrning och planering. Sidan riktar sig också till andra som är intresserade av hälso- och sjukvårdens kvalitet och utveckling som politiker, tjänstemän, patientföreträdare och analytiker.
Filmen "Vården i siffror – hjälper vården bli bättre" beskriver bakgrunden till webbplatsen Vården i siffror, vilken information som finns och hur den kan användas. Längd: 1.40 minuter. Filmen är textad.
Väntetider i vården – en nationell väntetidsdatabas
Den nationella väntetidsdatabasen Väntetider i vården, ger en aktuell bild över hur väntetider och tillgänglighet ser ut, för Sverige som helhet och för varje region. Regionerna har skyldighet att rapportera sina väntetider för primärvård och specialistvård till väntetidsdatabasen.
Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att förbereda för att samla in väntetidsdata likt den som idag finns i SKR:s väntetidsdatabas. Socialstyrelsen ska redovisa uppdraget senast den 31 mars och förväntas därefter antagligen rapportera väntetidsdata till en databas hos Socialstyrelsen. Exakt datum för detta är ännu inte känt.
SKR fortsätter med driften till 31 mars 2026
Väntetidsdatabasen har många funktioner, beroenden och användningsområden i regionernas verksamheter. För att säkerställa att ingen data eller funktionalitet missas under övertagandet har regionerna gett uppdrag åt SKR att fortsätta den nuvarande driften till och med den 31 mars 2026.
Det innebär att regionernas inrapportering till väntetidsdatabasen fortsätter på samma sätt som idag till den 31 mars 2026, eller tills annat anges. Det betyder att regionerna kommer att behöva komplettera denna rapportering med datarapportering till Socialstyrelsen. Besked om hur rapporteringen ska ske till Socialstyrelsen och från när, ges av myndigheten.
På uppdrag av regionerna medverkar SKR i förberedelsearbetet för att:
- underlätta driftsättningen på Socialstyrelsen
- för att tydliggöra databasens olika beroenden och funktioner
- så långt det går se till att bibehålla funktionaliteten.
Väntetider i vården Länk till annan webbplats.
Utvecklingsprojekt – uppföljning av tillgänglighet
Tillsammans med regionerna bedriver SKR fortlöpande utveckling som stödjer uppföljningen av tillgängligheten. Utvecklingsprojekten har sin grund i regionernas behov av att kunna mäta och följa upp sin tillgänglighet på ett effektivt sätt, som också bidrar till en ökad tillgänglighet.
Uppföljningsmodell psykiatri
Tillsammans med regionerna arbetar SKR med att utveckla och anpassa dagens nationella uppföljningsmodell av tillgängligheten i psykiatrin, både för vuxna och inom BUP. Syftet är en anpassning till dagens patientflöden och arbetssätt, men även att stödja förbättrade arbetssätt för framtiden och därmed bidra till en förbättrad tillgänglighet.
Genom att utveckla uppföljningen av tillgängligheten inom psykiatrin kan utfallen bli mer jämförbara. En mer specifik tillgänglighetsuppföljning förbättrar även förutsättningarna för mer detaljerade analyser av tillgänglighet och väntetider, vilket i sin tur stödjer en bättre planering för verksamheterna.
Utvecklingsarbetet har pågått sedan 2023 genom en rad gemensamma träffar där nästan alla regioner varit representerade, samtidigt som regionala team med ledare och medarbetare från första linjen/primärvård, BUP, vuxenpsykiatrin och IT arbetar på hemmaplan. Förslagen som tagits fram presenterades på ett digitalt seminarium den 28 november och under perioden 15 december 2023 – 15 februari 2024 har alla regioner möjlighet att ge sin syn på de förslag som tagits fram. Svaren kommer att ligga till grund för det fortsatta arbetet med uppföljningsmodellen under 2024. Ambitionen är att den utvecklade uppföljningsmodellen ska implementeras under 2025.
Prognosticerade väntetider
Målet är en utvecklad modell för prognosticerade väntetider inom den specialiserade vården, för att regionerna ska kunna se var väntetiderna är kortast redan när remiss skrivs. Idag sker en manuell rapportering men genom att använda dagens automatiserade uppföljning och inrapportering av data skulle det även kunna vara möjligt att förutsäga väntetiderna med en högre precision. Därmed skulle regionernas planering av vård kunna underlättas och administration minska.
Projekt 0:an
I den lagreglerade vårdgarantin ingår att få kontakt med primärvården samma dag, den så kallade 0:an. I tillgänglighetsuppföljningen av kontakt samma dag följs i nuläget endast telefontillgängligheten upp. Samtidigt finns det olikheter i hur telefontillgängligheten mäts och följs upp mellan olika regioner, vilket gör det svårt att jämföra. Även tjänsteutbudet hur kontakterna sker med primärvården har utvecklats över tid, till exempel kan invånare numera även ta kontakt via chatt. Utvecklingsarbetet syftar därför till en bredare uppföljning av tillgänglighetsgarantin, där fler kontaktsätt omfattas, och att uppföljningen blir kvalitativ och jämförbar.
Utgångspunkten för en mer modern tillgänglighetsgaranti är att invånarnas beteendemönster förändras över tid. I den nya utvidgade uppföljningen kommer anvisningar för bland annat fler kontaktvägar och tydligare tidsintervall för mätning, för en mer heltäckande bild av tillgängligheten inom vårdgarantin. Detta innebär en förändrad leverans av data från regionerna.
I utvecklingsgruppen för ”Projekt 0:an” ingår 13 av landets regioner. Planen är att påbörja mätningar varje månad enligt de utvidgade anvisningarna från 1 januari 2024, med successiv anslutning för regionerna.
Vårdtillfällesdatabasen
Genom vårdtillfällesdatabasen går det att följa statistik kopplad till lagen om samverkan mellan region och kommun vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård, som infördes 2018. Enligt lagen ska patienter som är utskrivningsklara skrivas ut till rätt vårdnivå så snart som möjligt och fortsatta insatser ska planeras i samverkan mellan sjukvård och socialtjänst. I vårdtillfällesdatabasen finns statistik som ger en bild dels av hur lagen följs, dels effekterna av lagen. Statistiken visar bland annat genomsnittlig vårdtid och andelen av det totala antalet vårdplatser som utskrivningsklara patienter belägger.
I utvecklingen av vårdtillfällesdatabasen sker en uppdatering av variabler och rapporteringsstruktur. Målet är ökade möjligheter till analys och uppföljning och även få en automatiserad rapportering och publicering av data över utskrivningsklara patienter.
Uppföljning – tillgänglighet och vårdgaranti
Vårdens tillgänglighet följs upp kontinuerligt och på flera olika sätt. Det är SKR som ansvarar för uppföljningen, baserad på data från regionerna.
Uppföljning av primärvård och specialiserad vård
Regionerna rapporterar sina data månadsvis till väntetidsdatabasen, som drivs av SKR och där resultaten redovisas öppet på webbplatsen vantetider.se. Den redovisade statistiken finns för både primärvård och specialiserad vård.
För primärvården redovisas telefontillgänglighet och väntetid till medicinsk bedömning. Resultaten redovisas på vårdcentrals- och hälsocentralsnivå men också som ett genomsnitt för respektive region och för Sverige.
För den specialiserade vården används sedan januari 2021 en detaljerad uppföljningsmodell, och från april 2023 finns ytterligare urvalsmöjligheter som möjliggör analys av tillgänglighet ur fler perspektiv. Det går bland annat att följa upp besök hos olika yrkeskategorier, kontaktformer, vårdutbud och specialiteter. Detta går att följa för en region som helhet och för sjukhus samt för enskilda vårdgivare och kliniker, även privata.
Väntetidsstatistik, Väntetider i vården Länk till annan webbplats.
Mätning överbeläggningar
Resultat från regionernas mätningar av överbeläggningar presenteras i slutet av varje månad efter att mätningen är genomförd.
Uppföljning – ledtider inom patologi
Patologi är en viktig del i processen att ställa rätt diagnos, ge underlag för beslut om behandling och för att kunna ge en effektiv vård. Därmed blir kortare ledtider inom klinisk patologi en viktig del i arbetet med att korta väntetiderna som helhet.
Under 2015–2017 genomförde SKR flera olika projekt i syfte att ta fram en kvalitetssäkrad nationell modell för uppföljning av ledtider inom klinisk patologi. Uppföljningsmodellen kvalitetssäkrades både teoretiskt och praktiskt genom tester som genomfördes i fem landsting och regioner under 2017. Under 2019 arbetade SKR främst med återföring av resultat till verksamheten, men även med fortsatt stöd till regionerna för implementering.
I dagsläget är tio regioner anslutna men målet är att alla regionerna använder uppföljningsmodellen i syfte att utveckla och förbättra tjänste- och servicekvalitet i vårdprocessen, utifrån patientperspektivet.
Modellen för uppföljning som SKR arbetat fram ska ge underlag som bidrar till ökad nytta, transparens och förbättrad tillgänglighet för patienten. Modellen består av fyra faser med både obligatoriska och frivilliga mätpunkter.
Modell för uppföljning inom klinisk patologi
Den nationella modellen för uppföljning av ledtider inom klinisk patologi har fyra faser. Inom dessa finns ett antal mätpunkter.
Patologi är en viktig process för att kunna ge diagnos och underlag för beslut om behandling inom sjukvården. En enstaka analys kan bidra med information så att behandling ges i rimlig tid och att patienten undviker lidande. Därför är det nödvändigt att följa ledtider/väntetider både för sjukvårdsledning och för den enskilde patienten.
SKR har sedan 2015 arbetat med uppföljning av ledtider inom patologi och omfattar uppföljning oavsett vårdaktör. Uppföljningen är baserad på en gemensam kvalitetssäkrad modell för bilddiagnostik och utgår från fyra faser, fem obligatoriska mätpunkter och åtta frivilliga mätpunkter.
Modellens fyra faser
Fas 1: Initiera frågeställning och provtagning
Fas 2: Laborativ tid
Fas 3: Diagnostisk tid
Fas 4: Leverera och hantera svar
Fem obligatoriska mätpunkter
- Provtagning (fas 1)
- Ankomstregistrering (fas 2)
- Utlämning av underlag för diagnostik (fas 2)
- Svar skickat (fas 3)
- Svar bekräftat (fas 4) om förekomst finns
Åtta frivilliga mätpunkter och aktiviteter
- Beslut om remiss (fas 1)
- Påbörja preparering (fas 2)
- Digitaliserat underlag (fas 2)
- Diagnostik (fas 3)
- Beslut om kompletterande diagnostik (fas 3)
- Svar klart för signering (fas 3)
- Multidisciplinär konferens (fas 4)
- Patient informerad om diagnos och behandlingsförslag (fas 4)

Illustration av uppföljningsmodellen.
Statistik och data om tillgänglighet
Förutom Väntetider i vården och Vården i siffror så ansvarar SKR för andra webbplatser där väntetider och tillgänglighet kan följas upp ur olika aspekter. För hälso- och sjukvårdens verksamheter är det viktigt att kunna följa upp hur tillgängligheten ser ut och hur den uppfattas av patienterna, bland annat för att kunna planera sina resurser. Flera av SKR:s webbplatser innehåller data, analyser och sammanställningar som är till nytta för verksamheterna.
Nationell Patientenkät
På webbplatsen för Nationell Patientenkät (NPE) finns resultaten från återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården, bland annat för tillgänglighet. Resultaten finns för flera olika verksamhetsområden och regioner. Enkäterna innehåller också fritextsvar där de svarande har möjlighet att ge egna formulerade synpunkter på hur de upplever att vården fungerar.
Nationell patientenkät Länk till annan webbplats.
Kolada
I den öppna och fria databasen Kolada finns olika mått för jämförelser, grundade på drygt 6000 nyckeltal. Här finns bland annat ett index för tillgänglighet enligt vårdgarantin, baserat på siffrorna i väntetidsdatabasen och Vården i siffror, som gör det möjligt att jämföra de olika regionerna. Bakom Kolada står Rådet för främjande av kommunala analyser som är en ideell förening med SKR och staten som medlemmar.
Kolada Länk till annan webbplats.
Kunskapsstyrning
Ökad tillgänglighet är ett viktigt mål i regionernas och SKR:s arbete med kunskapsstyrning och de personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp som arbetas fram inom olika diagnosområden. Även inom cancervården spelar vårdförloppen en viktig roll för att säkra jämlikhet och tillgänglighet.
Innehåll på sidan
- Vårdgaranti och uppföljning av väntetider
- Vården i siffror
- Väntetider i vården – en nationell väntetidsdatabas
- Utvecklingsprojekt – uppföljning av tillgänglighet
- Uppföljning – tillgänglighet och vårdgaranti
- Uppföljning – ledtider inom patologi
- Modell för uppföljning inom klinisk patologi
- Statistik och data om tillgänglighet