Stöd i arbetet med tillgänglighet

SKR arbetar för att förbättra tillgängligheten genom olika nätverk, utbildningar, utvecklingsprogram och rapporter. Vi analyserar och presenterar också information om tillgänglighet i rapporter för att stödja regionernas arbete.

Som underlag för uppföljning finns informationsmodeller som möjliggör standardiserad rapportering och jämförbarhet regionerna emellan. Modellerna utvecklas utifrån behov och förändringar i omvärlden. SKR ansvarar också för att driva och utveckla de webbplatser som samlar data och statistik som på olika sätt visar tillgängligheten, bland annat Väntetider i vården och Vården i siffror.

Utbildningar, utvecklingsprogram och rapporter

För att uppnå en förbättrad tillgänglighet krävs ofta verksamhetsutveckling genom exempelvis förändringar i arbetssätt, organisation och ledarskap. Därför ingår utbildningar och utvecklingsprogram i vårt stöd till regionerna. Det finns även fakta om väntetider och tillgänglighet i flera rapporter som vi tagit fram.

Nätverk för arbetet med tillgänglighet

SKR samlar olika funktioner i regionerna i olika nätverk. Syftet är fortlöpande dialog, erfarenhetsutbyte och lärande i tillgänglighetsfrågor. I vissa nätverk ingår även företrädare för privata vårdgivare. Förutom de mer specifika nätverken, sker dialogen om tillgänglighetsfrågor även i andra befintliga nätverk, som exempelvis hälso- och sjukvårdsdirektörsnätverket och vårdvalsnätverket.

Tillgänglighetssamordnare

Tillgänglighetssamordnarna utgör ett viktigt nätverk för SKR i tillgänglighetsfrågor. Tillgänglighetssamordnare finns i varje region och är ett stöd till verksamheterna när det gäller uppföljning och nationell rapportering av tillgänglighetsdata. Uppdraget kan skilja något mellan regionerna, och många tillgänglighetssamordnare stödjer även verksamheternas utvecklingsarbete för bättre tillgänglighet.

Vårdlotsar

Vi håller även samman ett nätverk för regionernas vårdlotsar i syfte att säkerställa jämlik vård och jämförbara arbetssätt. Vårdlotsar finns i de flesta regioner, ofta centralt placerade i organisationen. Deras roll är att erbjuda patienter som riskerar vänta längre än vårdgarantins tidsramar på beslutad vård, att få sin vård utförd av annan tillgänglig vårdgivare.

Teknikforum

Teknikforum har bildats för dialog kring tekniska frågor, med deltagare från varje region och även från privata vårdgivare. Huvudsakliga syften med nätverket är att

  • Informera om förändringar i Väntetider i Vården.
  • Utbyta teknisk information.
  • Föreslå förbättringar i funktioner gällande systemstödet för Väntetider i Vården.
  • Informera om planerade och oplanerade störningar.

Webbplatser om tillgänglighet

Genom flera olika webbplatser redovisas tillgänglighet och väntetider på ett sätt som gör det möjligt att se nuläge, följa utvecklingen över tid och göra jämförelser med andra: Väntetider i vården, Vården i siffror, Nationell patientenkät, Kolada samt Kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.

Statistik och data om tillgänglighet

Lärande exempel

Att lära av andra är ett sätt att hämta inspiration och exempel på konkreta arbetssätt som kan användas i den egna verksamheten. I vår lärande exempel-samling finns över 200 sådana exempel, varav några som handlar om hur regioner jobbar med tillgänglighet.

Metodstödet Tillgänglig vård

Nu finns ett metodstöd baserat på strategier och koncept för att öka tillgängligheten i hälso-och sjukvården. Stödet utgår ifrån skriften Tillgänglig vård – vägledande strategier och koncept för hållbar utveckling.

Skriften används som studiematerial till vårt utvecklingsprogram för bättre tillgänglighet och kan laddas ner utan kostnad.

Tillgänglig vård Länk till annan webbplats.

Digitalt metodstöd

Det digitala metodstödet beskriver evidens- och erfarenhetsbaserade strategier och arbetssätt för att skapa bättre tillgänglighet. Tanken är att grupper enkelt kan jobba med strategierna och koncepten på ett strukturerat sätt i den egna verksamheten. Det underlättar för grupper inom verksamheter att jobba tillsammans med strategierna och koncepten på ett strukturerat sätt.

Metodstödet innehåller även självskattningsdelar till varje kapitel för att synliggöra vilka delar som finns på plats och vilka delar som behöver utvecklas för att skapa bättre förutsättningar för bättre tillgänglighet.

Starta metodstöd för tillgänglig vård Länk till annan webbplats.

Rapporter om tillgänglighet i vården

SKR tar fram flera olika rapporter som på olika sätt beskriver hur tillgängligheten i vården ser ut. I rapporterna och dess underlag finns data och fakta som kan bilda grund för utveckling av verksamhet.

Öppenvård inom regionerna

Regionernas öppna vård är en stor verksamhet som omfattar över 80 miljoner vårdkontakter årligen. Den här rapporten visar att vi har en öppenvård med hög kvalitet och goda resultat i Sverige. Vården har utvecklats över lång tid och blivit allt bättre tack vare nya behandlingsmetoder och ett mer hälsofrämjande arbete. Öppen vård kan liksom vårdplatser på sjukhus inte studeras isolerat. Patienter rör sig hela tiden mellan olika vårdnivåer och verksamheter och behöver inte sällan vård från flera vårdgivare samtidigt. Rapporten visar också att utvecklingen mot Nära vård måste fortsätta, med bättre kontinuitet, ökad personcentrering och stärkt samverkan mellan vårdnivåer.

Tillgången till data är inte lika god inom öppenvården som i den slutna vården, men tack vare kvalitetsregister finns möjligheter att följa vården över tid. Kommunernas del av öppenvården finns inte med i den här rapporten då avsaknaden av täckande data från den kommunala primärvården är så stor att den i nuläget inte kan beskrivas på ett representativt sätt.

Fakta om öppen hälso- och sjukvård Länk till annan webbplats.

Väntetider i den specialiserade vården

Rapporten "Fakta om väntetider i vården" presenterar fakta om väntetider i den specialiserade vården utifrån flera olika perspektiv. Här sammanfattas aktuellt läge, utvecklingen de senaste tio åren samt vad som skulle krävas för att helt ta bort alla köer. Här finns också en redovisning av hur befolkningen och patienterna uppfattar väntetiderna, och ett antal exempel på ändrade arbetssätt.

Rapporten visar bland annat att fler patienter får vänta länge på vård, men att en förhållandevis liten kapacitetsökning skulle räcka för att börja vända utvecklingen, även om kapaciteten i vården redan har ökat inom många områden.

Fakta om väntetider i vården Länk till annan webbplats.

Hälso- och sjukvårdsbarometern 2023

Hälso- och sjukvårdsbarometern är en årlig nationell undersökning med syftet att fånga befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om svensk hälso- och sjukvård. Undersökningen har genomförts i samtliga regioner.

Hälso- och sjukvårdsbarometern 2023 Länk till annan webbplats.

Fakta om vårdplatser

Rapporten "Fakta om vårdplatser" gavs ut i juni 2022, med syftet att ge fakta om vårdplatser inom den slutna specialiserade vården, baserade på öppna källor som exempelvis Väntetidsdatabasen, Vården i siffror och kvalitetsregister. I rapporten beskrivs vad som styr behovet av vårdplatser, hur konsumtionen av vårdplatser förändrats de senaste decennierna, i Sverige och internationellt, samt vilka bedömningar som kan göras framåt.

Antalet vårdplatser påverkar tillgängligheten, samtidigt som behoven av vårdplatser på sjukhus är i ständig förändring. Medicinsk utveckling, vård i andra former och annat utvecklingsarbete har lett till minskade behov av vårdplatser. En viktig del i diskussionen om vårdplatser är tillgången till personal med rätt kompetens för att kunna bemanna vårdplatser. Problem med kompetensförsörjning är i dagsläget den viktigaste orsaken till att många beslutade vårdplatser inte kan hållas öppna.

Fakta om vårdplatser Länk till annan webbplats.

Hälso- och sjukvårdsrapporten 2024

Hälso- och sjukvårdsrapporten sammanfattar läget och utvecklingen inom svensk hälso- och sjukvård. Rapporten består av en sammanställning av indikatorer från Vården i siffror samt en rapport med tematiska analyser utifrån nationellt tillgänglig sjukvårdsdata.I rapporten finns fördjupningskapitel om den pågående förflyttningen från slutenvård till öppenvård, om vårdens produktivitet, effektivitet och kvalitet, samt om hälso- och sjukvårdens utveckling under och efter pandemin.

Hälso- och sjukvårdsrapporten 2024 Länk till annan webbplats.

Stöd till utveckling för bättre tillgänglighet

Ett led i vårt stöd till regionerna för ökad tillgänglighet är olika utbildningar och utvecklingsprogram.

Utvecklingsprogrammet Att leda utveckling för bättre tillgänglighet

På begäran erbjuder SKR ett utvecklingsprogram som baseras på vägledande strategier, evidensbaserade koncept samt stöd och coaching. Programmet pågår under cirka nio månader och riktar sig till deltagande team som vill arbeta aktivt för att förbättra verksamhetens tillgänglighet. Syftet med utbildningen är att systematiskt förbättra tillgängligheten i den egna verksamheten genom metodstöd, praktiskt görande och lärande av andra. Programmet erbjuds digitalt.

Målgruppen är ledare med team från verksamheter som tillsammans behöver skapa förutsättningar och praktiskt förbättra arbetssätten för bättre tillgänglighet inom vård och omsorg. Det gäller såväl den regionala hälso- och sjukvården som i den kommunala vården och omsorgen. Även team/verksamheter som samverkar i exempelvis en vårdkedja kan delta.

För frågor om utvecklingsprogrammet, kontakta programansvariga Pia Lindberg.

Studiematerial

Under utvecklingsprogrammet används bland annat skriften ”Tillgänglig vård – Vägledande strategier och koncept för hållbar utveckling” som studiematerial. Skriften bygger på erfarenhetsbaserade strategier och konceptuella åtgärdsförslag som kan anpassas till lokala förutsättningar. Skriften är uppdaterad 2024 och ger en samlad bild av strategier och koncept som visat sig fungera väl för att öka tillgängligheten.

Tillgänglig vård – vägledande strategier och koncept för hållbar utveckling Länk till annan webbplats.

Lärträffar – stöd till utveckling för bättre tillgänglighet

Under 2024 erbjöd SKR en seminarieserie om tre digitala lärträffar om 1,5 timme i syfte att stödja utvecklingen för bättre tillgänglighet i vård och omsorg. Innehållet är godbitar av det längre utvecklingsprogrammet och baseras på förbättringskunskap, förändringsledning, strategier och koncept för att förbättra tillgänglighet. Vid frågor, kontakta Pia Lindberg vid SKR.

Övriga nationella utbildningar

Det finns även andra nationella utbildningar i SKR:s regi som inte är specifikt inriktade på tillgänglighet, men som ändå är intressanta för dig som leder ett utvecklingsarbete inom hälso- och sjukvården.

Att leda utveckling, steg 1

Att leda utveckling är en distansutbildning som ges vid två tillfällen per termin. Utbildningen innehåller ett förmöte, två gemensamma utbildningsdagar samt ett eftermöte. Dessutom ingår eget arbete före och efter de gemensamma utbildningsdagarna. Under utbildningen ges stöd i att förbereda, genomföra och vidmakthålla förbättringar. Teori varvas med dialoger och ger goda möjlighet att skapa nätverk mellan deltagarna. Samtliga utbildningstillfällen genomförs digitalt.

Vid intresse att delta i kommande utbildningar, kontakta Pia Lindberg vid SKR.

Att leda utveckling, steg 2

SKR erbjuder även en steg 2-utbildning av Att leda utveckling. Det är en praktisk utbildning utifrån den teori som ligger som grund till utbildningen Att leda utveckling. Steg 2-utbildningen ges fysiskt en gång per termin, i Stockholm. Under utbildningen övar vi praktiskt på verktyg och metoder som stödjer förberedelsearbetet, genomförande och vidmakthållning av förbättringar.

Vid intresse att delta i kommande utbildningar, kontakta Pia Lindberg vid SKR.

Ledarskapsprogram Nära vård

Omställningen till Nära vård, där primärvården utgör kärnan, sägs ofta kunna bidra till en ökad tillgänglighet i den specialiserade vården. Men den ställer också krav på att den nära vården är samordnad, sker i samarbete mellan berörda och är tillgänglig ur flera perspektiv för att skapa trygghet och kvalitet för invånarna. Därför är även de olika ledarskapsprogrammen för Nära vård intressanta för funktioner som arbetar med tillgänglighetsfrågor.

Ledarskapsstöd Nära vård

Metoder och verktyg

SKR har tagit fram en rad metoder och verktyg för verksamhetsutveckling, bland annat inom hälso- och sjukvården. Eftersom arbetet med att förbättra tillgängligheten också hänger samman med verksamhetsutveckling generellt, är flera av metoderna och verktygen tillämpliga för de verksamheter som behöver jobba med sin utveckling.

Verktyg och metoder för verksamhetsutveckling

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan