Utbildningar på Innova­tions­platt­formen i VGR

Det finns ett behov av ökad kunskap i innovation bland medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvården, och av stärkt samarbete med företag. För att höja kunskapen erbjuds chefer och medarbetare i VGR utbildningar på olika nivåer och för olika behov – inklusive digitala introduktionskurser, chefsseminarier och program för vårdpersonal.

Kort sammanfattning

Det finns ett behov av att höja kunskapsnivån om innovation bland medarbetare och chefer inom hälso- och sjukvården, och av stärkt samarbete med företag. Innovationsplattformen VGR har ett brett utbud av utbildningar, inklusive digitala introduktionskurser, chefsseminarier och program för vårdpersonal – utformade för att vara anpassningsbara och med fokus på praktisk tillämpning och samverkan.

Ett exempel är utbildningen Innovation och Teknik läkare som drivs tillsammans med utbildningsenheten FoUUI på Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers tekniska högskola. Ett annat exempel är Innovation och Teknik legitimerad vårdpersonal, som drivs tillsammans med Institutionen för vårdvetenskap och hälsa som är en del av Sahlgrenska akademin.

Syftet med utbildningarna är att öka förståelsen för innovationsprocesser och att skapa en struktur för innovationsarbete. Utbildningarna har gett ökad medvetenhet om betydelsen av innovation och har bland annat bidragit till flera framgångsrika projekt inom verksamheterna.

Utbildningarna har lett till ökad medvetenhet om innovationens betydelse och har bidragit till flera framgångsrika projekt inom verksamheterna. De har också stärkt den kliniknära innovationsstrukturen och skapat en kritisk massa av utbildade personer som driver innovation. Utvärderingar visar att utbildningarna har fått mycket bra respons, även om kontinuerlig förbättring och anpassning är nödvändig. Full effekt av utbildningen kommer att ses allt eftersom.

Kategori

  • Digitalisering
  • Forskning och innovation
  • Hälsa och sjukvård

Exempel från

Västra Götalandsregionen

Tidsperiod

  • Introduktion till Innovation, digital, 2023 – pågående
  • Samarbete och kontakt mellan vård och företag, digital, 2025
  • Innovation och Teknik Läkare (tidigare ST-läkare), 2019
  • Innovation och Teknik, legitimerade vårdpersonal, 2023
  • Chefsseminarier, 2022

Exempel på utbildningar som erbjuds till medarbetare i VGR i innovationsområdet. Grunden är en introduktionskurs som är digital. Utöver detta finns utbildningar av seminariekaraktär samt rena program över flera år.

Bakgrund – utgångspunkt, syfte och mål

Digital introduktionsutbildning, utbildning i samarbete och kontakt mellan vård och företag samt chefsseminarier

Den digitala introduktionen till innovation togs fram som ett steg i att höja den allmänna kunskapsnivån inom innovationsområdet. Framför allt med fokus på innovationsprocessen och att jobba systematiskt med innovation. Syftet var att medarbetare ska kunna arbeta effektivare med sina innovationsidéer. Introduktionen är också grunden för de övriga mer fördjupande innovationsutbildningarna.

Den digitala utbildningen i samarbete och kontakt mellan vård och företag togs fram för att höja kunskapsnivån för hur samarbete kan ske mellan hälso- och sjukvården i VGR och aktörer utanför VGR med fokus på företag.

Chefsseminarierna vänder sig till alla chefer i regionen som har en koppling till hälso-och sjukvården. Syftet med seminarierna är att öka chefens förståelse för sin roll i innovationsarbetet och behovet av ett en struktur i detta arbete. Upplägget utgår från standarden för innovationsledningssystem ISO56002.

Teknik och Innovations­programmen på SU

Sjukhusledningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset ville 2019 stärka kunskapen i innovation hos medarbetarna, öka innovationsmognaden i organisationen och möjliggöra behovsdriven innovation. Målet var även att öka antalet innovationsprojekt i organisationen. Genom att utbilda medarbetare i innovation önskade man att skapa en bottom up-effekt där innovation blev en naturlig del i verksamheterna. Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers tekniska högskola önskade öka och stärka samarbetet mellan institutionerna. Man såg ett stort behov av att utbilda ”tolkar” mellan teknisk och medicinsk personal.

Utbildningen Innovation och Teknik läkare vände sig initialt till ST-läkare anställda på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Målgruppen har sedan 2024 breddats till att även inkludera specialistläkare anställda på sjukhuset. De två första programomgångarna bedrevs utbildningen på 2 år, 20 % av arbetstiden. Från och med 2024 bedrivs utbildningen på 1,5 år, 20 % av arbetstiden. Utbildningen Innovation och teknik, legitimerade vårdyrken vänder sig till övrig legitimerad vårdpersonal med minst 2 års klinisk erfarenhet, på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Utbildningen löper på 1 år, 20 % av arbetstiden. De 20 % som utbildningen tar av medarbetarnas tid fördelas på fyra hela veckor på hösten och fyra till fem hela veckor på våren.

Genomförande

Chefsseminarier och digital introduktions­utbildning i VGR

Den digitala utbildningen Introduktion till innovation togs fram och producerades (text, bilder, filmer) av Innovationsplattformens personal och är upplagd på VGR:s lärplattform. Där går det att följa hur många som gått introduktionen och även fånga upp förbättringsförslag.

Även den digitala utbildning Samarbete och kontakt mellan vård och företag togs fram och producerades av Innovationsplattformens personal och är upplagd på VGR:s lärplattform.

Chefsseminarierna togs fram och genomförs av Innovationsplattformens personal. De hålls cirka två gånger per termin i regionens lokaler och följs upp med en digital träff via Teams. Utvärdering görs efter varje tillfälle.

De digitala utbildningarna samt chefsseminarierna har genomgående fått mycket bra omdömen i utvärderingar.

Teknik och Innovationsprogrammen på SU

Uppdraget att starta utbildningen Innovation och teknik för ST-läkare inkom till utbildningsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset samt Innovationsplattformen VGR och en styrgrupp utsågs. Rekrytering av kursledare till programmet startades och genomfördes. Ett gediget arbete med behovskartläggning initierades. Antagning till första programomgången initierades och första kursomgången startade i november 2019. Två kursledare arbetar 20 % vardera med varje programomgång. En övergripande roll på 30 % har skapats, som har till uppgift att leda det strategiska arbetet kring utbildningarna och stötta kursledarna. Det reella arbetet med en programomgång startar sex månader före programstart; då sker utlysning, urval och antagning. Antagning sker genom bedömning av personligt brev samt vid behov intervju. Ett skriftligt godkännande från chef måste finnas innan processen påbörjas. Det personliga brevet bedöms efter en uppsatt mall. Inhämtande av tidigare kursutvärderingar är mycket viktigt. Under detta halvår arbetar kursledarna aktivt med att sätta det exakta programmet, planera utifrån den röda tråden genom utbildningen, boka föreläsare och lokaler samt göra förberedande mailutskick till deltagarna. Ett schema för 9 kursveckor planeras på timbasis. Utbildningens kursportalsida på Lärportalen skapas från en mall och detaljer utifrån given kursomgång sätts.

Varje kursvecka under utbildningen utvärderas med hjälp av en enkät. En slututvärderingsenkät görs efter utbildningens slut och. Utbildningarna beforskas och forskningsenkäter delas ut flera tillfällen under pågående utbildning samt som uppföljning två gånger efter avslutad utbildning. Forskningen bedrivs av Institutionen för kliniska vetenskaper samt från Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs Universitet.

Programmen Teknik och innovation har lett till flera framgångsrika projekt. Utbildningen har tydligt bidragit till en ökad medvetenhet om innovationens betydelse ute i verksamheterna. Arbetet med att förbättra den kliniknära innovationsstrukturen har vid flera tillfällen byggt på alumner från utbildningen. Vi ser att det har krävts minst ett 20-tal utbildade personer för att effekten skall ses. Full effekt av utbildningen kommer att ses allt eftersom, då innovation tar tid och flera projekt pågår i detta nu. Framgångsfaktorerna är att en kritisk massa utbildas, att högsta ledningen har uppmärksammat utbildningen och belyser vikten av den kompetens medarbetarna får med sig.

De viktigaste slutsatserna

  • Digital introduktionsutbildning och Samarbete och kontakt mellan vård och företag
    Att det tar tid att ta fram digitala utbildningar och det behöver testas och skruvas på under en längre period. Det är viktigt att det finns en förvaltningsorganisation på plats som följer upp och reviderar utbildningarna.
  • Chefsseminarier
    Att det är svårt att få loss chefer på längre utbildningar och att chefer ofta blir tvungna att avboka med kort varsel pga andra prioriterade uppgifter. Innehållet behöver kontinuerligt anpassas efter mognadsgraden i organisationen.
  • Teknik och Innovationsprogrammen
    Ett gediget förarbete krävs. Det är viktigt att tydligt definiera målgruppen för utbildningen. Effektmått på denna typ av utbildning är svårt. Att mäta de strukturella förändringarna samt innovationskulturen är en utmaning. Ett iterativt arbete och mycket kontinuerlig förbättring och förändringsarbete behöver ske både under och efter utbildningen.

Fördjupning

Kontakt

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan