- Startsida
- Framtidens socialtjänst
- Kunskap och stöd
- Läges- och behovsanalyser
- Lokal analys
- Skatta läget - ett verktyg
Skatta läget - ett verktyg
Med SKR:s digitala verktyg ”Skatta läget” får koll du på nuläget i din verksamhet och en översikt över vad socialtjänsten och kommunen behöver utveckla för att uppfylla nya socialtjänstlagen.
I filmen berättar Maria Högkvist, projektledare SKR, om verktyget och hur du använder det. Längd 12 minuter.
Marias presentation om Skatta läget (PDF) Pdf, 1 MB.
Tillgång till verktyget får du på mejl
Länk till det digitala verktyget skickas ut via mejl till alla kommuners registratorer den 1 oktober 2024. Verktyget är öppet för skattning till och med 28 februari 2025. Men du kan se dina resultat och även efter det.
Syftet med skattningen
Syftet med skattningen är att
- ge en överblick över nuläge och behov
- bidra till samsyn och gemensam förståelse
- vara ett stöd i planeringen för omställning framåt
- ge underlag inför Socialstyrelsen insamling av lägesbilder
Fyra avsnitt för skattning
Verktyget utgår från det vi vet om nya socialtjänstlagen utifrån regeringens lagrådsremiss, och är indelat i fyra avsnitt:
- Styrning och ledning
- Förebyggande och lätt tillgänglig
- Jämlik och jämställd
- Kunskapsbaserad
Till varje avsnitt finns moment med tillhörande påståenden som din verksamhet kan diskutera och skatta på en skala. Svaren fylls i digitalt i verktyget, men här kan du ladda ner en översikt över frågorna i verktyget:
Översikt: Skatta läget - ett digital verktyg (PDF) Pdf, 190 kB.
Skatta för alla verksamhetsområden i socialtjänsten
I verktyget kan du göra skattningar för avsnitten 1-4 för sju verksamhetsområden i socialtjänsten. Det är samma verksamhetsområden som Socialstyrelsen använder till exempel inom Öppna jämförelser och på Kunskapsguiden.
Verksamhetsområdena i Skatta läget är:
- Funktionsnedsättning, LSS
- Ekonomiskt bistånd
- Skadligt bruk och beroende
- Social barn- och ungdomsvård
- Socialpsykiatri
- Våld i nära relation
- Äldreomsorg
Varje kommun gör alltså sju skattningar.
Funktioner/grupp som ska göra skattningen
Kommunerna kan själva bestämma vilka funktioner/personer som ska göra skattningen i verktyget, och om ni vill involvera medarbetare. Men SKR rekommenderar att ni för varje verksamhetsområde samlar en grupp som gör skattningen, bestående av:
- Chef/chefer
- verksamhetsutvecklare/samordnare
- förtroendevald i nämnden
Om ni inom ett verksamhetsområde är indelade i flera olika enheter, kan ni välja att antingen skatta var och en för sig och sedan samla ihop era svar, eller samla ihop er och göra skattningen tillsammans vid ett tillfälle (till exempel i samband med ledningsgrupp/planeringsdag).
Översikt av resultaten
Direkt efter skattningen är gjord får du en översikt över verksamhetsområdets resultat i det som kallas resultatportal.
Du som är socialchef/förvaltningschef får en länk där du kan se alla dina verksamheters skattning, både på detaljnivå och en översikt över resultatet.
Frågor och svar om Skatta läget
Informationsansvarig
-
Maria Högkvist
Handläggare