Länsdialog
Vid länsdialogerna samlas alla kommuner i ett län för att prata om nuläge och behov inför nya socialtjänstlagen. Det är ett tillfälle att dela erfarenheter, utveckla samverkan och skapa samsyn inför arbetet framåt.
Din RSS bjuder in och leder dialogen
Dialogerna genomförs av de regionala stöd- och samverkansstrukturerna, RSS. Det kan se olika ut vem din RSS är. I vissa län ligger RSS inom Kommunalförbundet eller regionen, i andra kommuner finns den på forsknings- och utvecklingsenheter (FoU).
Regionala samverkans- och stödstrukturer, RSS
Vem ska delta från min kommun?
Vilka roller och funktioner som ska delta på länsdialogen behöver socialchefer och RSS bestämma tillsammans i varje län. Men SKR föreslår att följande deltar:
- Chefer (socialchef och verksamhetschefer eller motsvarande)
- Verksamhetsutvecklare, samordnare/projektledare med särskilt uppdrag att projektleda omställningen till nya socialtjänstlagen
- Ordförande/vice ordförande i nämnden
Personerna som deltar ska kunna representera hela socialtjänsten (alltså även äldre, funktionsnedsättning, ekonomiskt bistånd och näraliggande verksamheter). Involvera också kommunledningen tidigt i arbetet, både ordförande i kommunstyrelsen och kommundirektör/kommunchef.
När sker dialogerna?
Länsdialogerna kan genomföras från oktober 2024 fram till sista februari 2025. Om du undrar när ditt läns dialog genomförs, kontakta din RSS.
Deltar SKR och Socialstyrelsen?
SKR och Socialstyrelsen erbjuder sig att delta på alla länsdialoger för att lyssna in kommunernas behov och vilket stöd som behöves framåt. Men det är RSS som håller i dagen.
Vilket stöd har tagits fram till RSS?
SKR har tagit fram ett grundmaterial för RSS för att genomföra länsdialogerna. RSS kan anpassa materialet utifrån sitt läns behov.
Informationsansvarig
-
Maria Högkvist
Handläggare