Prisindex
Kommuner och regioner samt företag som är verksamma inom den kommunala sektorn använder prisindex i olika sammanhang. Det handlar om budgetering, planering och upphandling.
Landstingsprisindex och prisindex med kvalitetsjusterade löner för regioner
Landstingsprisindex (LPI) och prisindex med kvalitetsjusterade löner för regioner (LPIK) är avsedda att användas av regionerna som underlag vid beräkningen av kostnadernas utveckling i fasta löner och priser. Indexen skiljs enbart av sätten att skatta löneförändringar. Här publiceras uppdaterade prognoser samt i mars varje år utfall.
Prognos för LPI och LPIK
Prognos för LPI och LPIK uppdateras vid varje ny skatteunderlagsprognos (se Ekonomikalendern för datum).
2025-10-03
LPIK-tabell för åren 2025-2029 (Excel) xlsx, 15 kB.
2025-04-29
LPIK-tabell för åren 2024-2028 (Excel) xlsx, 15 kB.
2025-02-25
LPIK-tabell för åren 2023-2028 (Excel) xlsx, 16 kB.
Utfall
Uppgifter i Aktuell Ekonomi 25:19 om löne- och prisutvecklingen för regioner mellan 2023 och 2024 är avsedda att användas som underlag vid beräkningen av kostnadernas utveckling i fasta löner och priser. Uppgifterna avser den genomsnittliga förändringen av priser och löner för regioner sammantaget. Löne- och prisförändringen i den enskilda regionen kan avvika från den genomsnittliga utvecklingen.
Aktuell Ekonomi 25:19 om löne- och prisförändringar 2024 Länk till annan webbplats.
Så tar vi fram LPI och LPIK
Landstingsprisindex (LPI) och prisindex med kvalitetsjusterade löner för regioner (LPIK) tas fram genom att priset för löner, material och tjänster samt köpt verksamhet viktas till ett genomsnittligt pris. Det är endast sättet att skatta löneförändringar som skiljer de båda indexen åt.
Användningsområden för LPIK
LPIK är avsett att användas för regionsektorn som underlag vid beräkningen av kostnaderna för löne- och prisutvecklingen i fasta löner och priser. Det kommer på sikt att ersätta LPI.
Omsorgsprisindex
Omsorgsprisindex (OPI) är framtaget tillsammans med Vårdföretagarna och Sobona. Det är ämnat att användas vid upphandling av verksamhet inom Kommunals löneavtalsområde. Det är bättre anpassat för vård och omsorg än det gamla AKI.
Prisindexet OPI
Aktuellt index är definitivt.
- Cirkulär Definitivt omsorgsprisindex (OPI) för 2025 Länk till annan webbplats.
- Definitivt OPI 2025 (Excel) xlsx, 67 kB.
Definitivt eller preliminärt prisindex
Omsorgsprisindex publiceras i mitten av december och är vanligtvis definitivt. När det inte finns centralt löneavtal mellan SKR och Kommunal för det kommande året är OPI preliminärt till dess att nytt avtal finns.
Användningsområde för OPI
OPI kan användas vid upphandling av verksamhet. Det är bättre anpassat för vård och omsorg än det gamla AKI.
Vårdprisindex
Vårdprisindex (VPI) är framtaget tillsammans med Vårdföretagarna och Sobona. Det är ämnat att användas vid upphandling av verksamhet. Det är bättre anpassat för vård och omsorg än AKI.
Prisindexet VPI
Vårdprisindex (VPI) publiceras i mitten av december och är alltid definitivt
- Definitivt VPI för 2024, 2024-12-06 (Excel) xlsx, 44 kB.
- Cirkulär 24:59 Aktuell Ekonomi – Vårdprisindex (VPI) för 2024 Länk till annan webbplats.
Användningsområde för VPI
VPI kan användas vid upphandling av verksamhet. Det är bättre anpassat för vård och omsorg än det gamla AKI.
Bakgrund och modell för VPI & OPI
I PM från mars 2009 förklaras bakgrunden och modellen för att räkna fram OPI och VPI. Promemorian presenterades ursprungligen i cirkulär 09:26 och EkonomiNytt 10/09.
PM prisindex för vård och omsorg (PDF) pdf, 117 kB.
I ”Komplettering till PM Prisindex för vård och omsorg” beskrivs metod för beräkning av preliminärt OPI som tillämpas för 2023.
Komplettering till PM Prisindex för vård och omsorg (PDF) pdf, 239 kB.
Prisindex för kommunal verksamhet (PKV)
Prisindex för kommunal verksamhet (PKV) är avsett att användas för kommunerna som underlag vid beräkning av kostnadernas utveckling i fasta löner och priser.
PKV uppdateras vid varje ny skatteunderlagsprognos, fem gånger per år.
Senaste publicering av PKV
2025-10-03
Prisindex kommunal verksamhet, PKV 2025-2029 (Excel) xls, 34 kB.
I ekonomikalendern publiceras kommande datum
PKV för tidigare år
Historiska PKV uppdateras även bakåt när det kommer ny statistik. I Excelfilen ligger tidigare år dolda. Dessa kan tas fram genom att ställa sig i kolumnerna A-N, högerklicka och välja "Ta fram".
Användningsområde för PKV
SKR publicerar löpande ett prisindex över kommunernas kostnadsutveckling. Det är detta prisindex som används i SKR:s egna beräkningar och beskrivning av sektorns kostnadsutveckling.
PKV är avsett att användas för kommunerna som underlag vid beräkningen av kostnaderna för löne- och prisutvecklingen i fasta löner och priser.
PKV från oktober används i många avtal
Eftersom många avtal anger att det är PKV från oktober som ska användas kommer Excelfilen från oktober att ligga kvar till oktober följande år.
2025-10-03
Prisindex kommunal verksamhet, PKV 2025-2029 (Excel) xls, 34 kB.
Behöver du hjälp med taxor?
Om taxeunderlag inom tekniska verksamheter
På SKR:s webbplats finns förslag på taxekonstruktioner på tekniska områden. Du kan Kontakta SKR om du behöver diskutera om PKV kan vara en lämplig uppräkning för er taxa.
- Taxa för geodata
- Taxa för tillsyn av individuell mätning och debitering, IMD
- PBL-taxa
- Taxebestämmelser Livsmedelstillsyn
- Taxa miljöbalken
- Taxa för räddningstjänst
Om de tekniska förutsättningarna
Kontakta SKR och sektionen för ekonomisk analys via nedan formulär om du behöver ytterligare information om de tekniska förutsättningarna för PKV.
Hur används PKV i budget?
Samma överväganden bör göras kring användande av PKV i budgetarbetet som i användningen av taxor och avtal – hur väl speglar prognosen av PKV det som ska räknas upp?
Arbetskraftskostnadsandelen skiljer sig åt mellan olika verksamheter, och det är inte ovanligt att det är relativt stor skillnad mellan utvecklingen av arbetskraftskostnaderna och övrig förbrukning. I 10 av 13 år har priset på arbetskraftskostnader ökat snabbare än övrig förbrukning.
En återkommande fråga de senaste åren har gällt PO-påläggen, och hur väl de genomsnittliga beräkningen som används i PKV, och följaktligen deras förändring, speglar en enskilds kommuns motsvarighet. De kraftiga ökningarna av de genomsnittliga PO-påläggen har främst sin orsak i de förmånsbestämda delen av pensionerna. Kostnaden blir beroende av hur stor del av arbetstagarna som omfattas av den delen av pensionen, vilket i sin tur beror på inkomstnivån. Ju fler anställda med högre inkomster, desto högre PO. Men det ger också större förändringar av PO. En lösning har varit att räkna ut ett justerat PKV utifrån en prognos över PO-påläggen i den egna kommunen.