Personalomkostnadspålägg och lagstadgade arbetsgivaravgifter
Här ger vi information om personalomkostnadspålägget (PO-pålägget) och de lagstadgade arbetsgivaravgifterna. Du kan använda PO-pålägget som stöd för en mer lättadministrerad och schablonmässig budgethantering och internredovisning.
I det totala PO-pålägget ingår:
- arbetsgivaravgifter (lagstadgade socialavgifter)
- avgifter för pensioner och försäkringar som bestäms i kollektivavtal mellan SKR och fackföreningarna inom offentlig sektor.
Arbetsgivaravgifterna och avtalsförsäkringarna är samma för kommuner och regioner. Men de avtalspensionerna i PO-pålägget är ett snitt för kommuner respektive för regioner eftersom den faktiska kostnaden varierar för olika lönenivåer. I nedanstående Excel-tabeller redovisas aktuella arbetsgivaravgifter.
- Arbetsgivaravgifter för kommuner 2025 och preliminärt 2026 (xlsx) xlsx, 19 kB.
- Arbetsgivaravgifter för regioner 2025 och preliminärt 2026 (xlsx) xlsx, 19 kB.
Preliminärt PO-pålägg för 2026
Bedömningen i våras var att preliminära PO-pålägget för 2026 blir något högre än pålägget för 2025. Enligt nuvarande bedömning blir det ungefär lika högt som 2025.
Kostnader för avtalspensioner bedöms bli ungefär i nivå med 2025. Övriga delar är preliminärt oförändrade som
- arbetsgivaravgifter 31,4 procent (men sänks enligt förslag för unga 19-23 år för lön upp till en bestämd nivå)
- avtalsförsäkringar 0,20 procent.
Pensionspålägget skiljer sig åt mellan enskilda kommuner och regioner. Nedan presenterar vi det som ett genomsnitt.
Varje kommun och region bör helst utgå från sina egna pensionskostnader för avgiftsbestämd- respektive förmånsbestämd del för sina anställda.
Preliminärt PO-pålägg för 2026 uppgår till:
- Totalt 40,5 procent för kommuner
- Totalt 44,1 procent för regioner
Delar som ingår:
- Lagstadgade arbetsgivaravgifter: enligt lag 31,42 procent.
- Avtalsförsäkringar: total premie 0,20 procent.
- Avtalspensioner: för kommuner blir de 8,9 procent och för regioner blir de 12,4 procent.
Information om PO-pålägg, bakgrund
Ytterligare information finns i cirkuläret 25:21 och 25:47.
- Cirkulär 25:47 Aktuell ekonomi -budgetförutsättningar för åren 2025–2029 Länk till annan webbplats.
- Cirkulär 25:21 Aktuell ekonomi – budgetförutsättningar för åren 2025-2028 Länk till annan webbplats.
Familjeskydd (AKAP-KR)
Avtalsförsäkringarna har för år 2024 kompletterats med familjeskydd (AKAP-KR) utifrån det nya avtalet. Premien utgår om 0,08 procent på lönesumman för de som omfattas av AKAP-KR och betalas årsvis i mars.
Omställningsförsäkring (KOM-KR)
Premien i KOM-KR uppgår till 0,25 procent av årslönesumman och erläggs till Omställningsfonden.
Premien består dels av 0,15 procent som betalas in enligt lag om grundläggande omställnings- och kompetensstöd på arbetsmarknaden och dels av 0,10 procent för att finansiera de kollektivavtalade delarna. Staten lämnar sedan en ersättning motsvarande 0,15 procent.
Mer information om premien och hur ersättningen från staten kommer att administreras finner du på Omställningsfondens webbplats:
Premiefakturering, Omställningsfonden Länk till annan webbplats.
Eftersom staten lämnar ersättning om 0,15 procent tas endast nettoeffekten om 0,10 procent upp i PO-pålägget.
Premien och ersättningen utgör två ekonomiska händelser i redovisningen. Premien om 0,25 procent till Omställningsfonden redovisas på konto 567 Avtalsförsäkringar medan ersättningen från staten om 0,15 procent redovisas på konto 351 Kostnadsersättningar och riktade bidrag, ej investeringsbidrag.
Arbetsgivaravgifter tidigare år
- Arbetsgivaravgifter för kommuner 2005–2025 (Excel) xlsx, 138 kB.
- Arbetsgivaravgifter för landsting och regioner 2005–2025 (Excel) xlsx, 134 kB.
Differentierade PO-pålägg
Uppgifterna i Excelfilerna för gällande arbetsgivaravgifter används för en lättadministrerad och schablonmässig internredovisning av PO. De senaste åren har det emellertid blivit alltmer differentierade arbetsgivaravgifter kopplade till de anställdas åldrar.
Möjlig differentiering av personalomkostnadspålägg
Den faktiska kostnaden varierar vid olika lönenivåer för pensionskostnader. Arbetsgivaren ansvarar för hela pensionsförmånen som grundas på inkomster över 7,5 inkomstbasbelopp.
Exempel på beräkning
Det kan därför finnas anledning att differentiera utifrån lönenivå. I Excelfilerna för gällande arbetsgivaravgifter finns på sidan 2 exempel på en beräkning över PO vid olika inkomstnivåer.
En decentraliserad styrning av delverksamheter, konkurrensutsättning och olika former av prissättning av enskilda kommunala tjänster innebär att förenklade schablonberäkningar kan bli missvisande i vissa kalkyl- och analyssituationer.
Från schabloner till differentiering
Vid behov av att frångå en modell baserad på schabloner och istället använda differentierade PO återfinns tabeller med nödvändiga underlag. I cirkulär 11:04 och EkonomiNytt 04/11 beskrivs det mer detaljerat.
Kommuner
- Cirkulär 11:04 Länk till annan webbplats.
- Personalomkostnadspålägg för kommuner 131213 (Excel) xlsx, 45 kB.
Regioner
- EkonomiNytt 04/11 (PDF) pdf, 36 kB.
- Bilaga 1: Översiktlig beskrivning av de ingående delarna i personalomkostnadspålägg (PDF) pdf, 20 kB.
- Bilaga 2–3: Arbetsgivaravgifter och genomsnittliga avgifter (Excel 97) xls, 40 kB.
- Bilaga 4: PO-pålägg och konkurrensutsatt verksamhet (PDF) pdf, 36 kB.
- Personalomkostnadspålägg för landsting 131213 (Excel) xlsx, 41 kB.
PO-pålägg för förtroendevalda
För de förtroendevalda betalas lagstadgade arbetsgivaravgifter. De har inte kollektivavtalade försäkringar eller kollektivavtalad pension som anställda har.
Däremot har kommuner och regioner antagit bestämmelser avseende förtroendevaldas pension, i allmänhet PBF och OPF, vilket innebär att de har rätt till pensionsförmåner. De nya OPF bestämmelserna omfattar de flesta förtroendevalda och innebär i rättighetshänseende att de har liknande intjänande som de anställda.
För enkelhetens skull kan därför samma PO-pålägg användas för de förtroendevalda som för anställda fram till och med år 2022.
Merparten av anställda, det vill säga de som från och med år 2023 kommer att lyda under AKAP-KR, får en höjd avgiftsbestämd del år 2023. Motsvarande förändring har ännu inte genomförts i OPF. PO-pålägg för de förtroendevalda från och med år 2023 kan därför ligga kvar på en avgiftsbestämd del om 4,5 procent, så länge något nytt avtal inte har fastställts.
Särregler olika ålderskategorier
Det finns, eller har funnits, en rad olika särregler kring arbetsgivaravgifterna för olika åldersgrupper, både för de över 66 år och för ungdomar. Här redogörs kort de nuvarande gällande reglerna.
Unga mellan 15 och 18 år
Från och med januari 2024 utgår fulla arbetsgivaravgifter för unga mellan 15–18 år och PO bör utgå enligt ordinarie principer. Detta ersätter tidigare regler där enbart pensionsavgiften upp till ett förbestämt tak betalades.
Unga mellan 19 och 23 år
Från och med april 2023 utgår fulla arbetsgivaravgifter för unga mellan 19–23 år och PO bör utgå enligt ordinarie principer. Detta ersätter tidigare regler om tillfällig sänkning under perioden januari 2021 till och med mars 2023.
Anställda över 66 år
Observera höjd åldersgräns!
Till och med år 2022 hade anställda som vid årets ingång fyllt 65 år nedsättning av arbetsgivaravgiften. Från och med 2023 har Denna åldersgränsen för nedsättning av arbetsgivareavgiften höjs från och med år 2023 till 66 år.
För anställda som vid årets ingång fyllt 66 år (för år 2023 födda 1956 eller tidigare) är arbetsgivaravgiften enligt lag 10,21 procent (ålderspensionsavgiften). Avseende avtalsförsäkringar betalas endast TFA (0,01 procent). Även premie för avgiftsbestämd pension om 5,59 procent betalas vanligtvis under pågående anställning. Sammantaget blir därmed PO-pålägget för de som fyllt 66 år 15,81 procent.
För anställda födda 1937 och tidigare utgår inga arbetsgivaravgifter.