Identitets- och behörighetshantering
Genom initiativet utvecklar kommuner och regioner, med stöd av SKR och Digg, gemensamma lösningar för säker och effektiv hantering av identiteter och behörigheter.
Område: Grundläggande förutsättningar
Steg i processen: Genomförande
Tidsplan: Pågår till december 2025
Antalet anslutna kommuner: 273
Det här ska vi göra inom initiativet
Insatsen omfattar tre huvudområden
- Rekommendation för identitets- och behörighetslösningar.
- Stöd för enklare anskaffning genom till exempel ramavtal/DIS för snabbare och effektivare avrop av identitets- och behörighetsprodukter och tjänster.
- Strukturerad lista på behörighetsattribut, initialt för socialtjänsten därefter skolan.
- En extra leverans: Kravställning Digital underskrift.
Viktig rekommendation
Den 2 juni 2025 lanserade vi efterfrågade rekommendationer till alla kommuner. De ligger i linje med Digg:s arbete inom Enas federationsinfrastruktur.
Digital infrastruktur: identitets- och behörighetshantering
Nästa steg i arbetet
Nästa steg är att ta fram kravställning vid upphandling och att eventuellt upphandla ramavtal. Dessutom ska initiativet ta fram en kravlista för upphandling digitala underskrifter samt formulera krav att ställa på autentisering vid upphandling av verksamhetssystem.
Arbetet har slagits samman med motsvarande initiativ för landets regioner. Tillsammans med regionerna kommer vi att utveckla självskattningsverktyget Mognadstrappan vidare.
Mål och nyttor
Initiativet ska hjälpa kommunerna att hantera identiteter och behörigheter på ett säkert och effektivt sätt. Målet är att alla kommuner ska ha samma förståelse för hur detta ska göras. Det leder till bättre datasäkerhet, ökad effektivitet och enklare samarbete.
Nyttor som initiativet bidrar till:
Tid och omfördelningsnyttor
- Minskad administrativ tid när medarbetare behöver flytta mellan och arbete i olika IT-system.
- Effektivare administration av användarkonton och behörighetstilldelning.
Säkerhet
- Högre säkerhet i och kontroll av att rätt medarbetare har tillgång till rätt information och tjänster vid rätt tillfälle.
Service
- Bättre behörighetshantering bidrar till att invånare och företag på ett bättre sätt kan ges tillgång till rätt information och tjänster.
Kommuner som deltar i initiativet
Kommuner som deltar i Identitets- och behörighetshantering (Excel) xlsx, 46 kB.