Digitalisering inom samhällsbyggnad
Samhällsbyggnadsprocessen blir allt mer digital. För att lyckas krävs gemensamma principer, tydliga riktlinjer och smarta verktyg som stödjer kommuner och regioner i arbetet.
En obruten digital samhällsbyggnadsprocess innebär att informationshanteringen sker digitalt genom hela processen där översiktsplaner, detaljplaner och bygglov ingår. Det innebär bland annat att:
- informationen, i form av till exempel planbestämmelser, ska lagras så att den blir återanvändbar
- det ska gå att maskinellt överföra informationen mellan organisationers olika verksamhets- och ärendehanteringssystem
- det ska vara möjligt att använda informationen i olika former av e-tjänster
- informationen i första hand ska utbytas digitalt mellan myndigheter och andra som medverkar i processen.
Det ställer helt nya krav på gemensamma nationella principer och riktlinjer för till exempel informationshantering, standarder, affärsmodeller och juridik.
- Digitala detaljplaner – stöd för upphandling Länk till annan webbplats.
- Digitalisera plan- och bygglovsprocesser Länk till annan webbplats.
- Digital handbok för digitala detaljplaner, Smart built environment Länk till annan webbplats.
Gemensamma riktlinjer och tekniska krav
Från 2022 har kommuner en skyldighet att ta fram detaljplaner utifrån nationellt angivna tekniska specifikationer samt föreskrifter för detaljplan och planbeskrivning.
Syftet med föreskrifter (juridiskt ramverk) och specifikationer (tekniska krav), är att skapa förutsättningar för standardiserade datamängder i detaljplaneprocessen samt för ett nationellt digitalt tillgängliggörande. Standardiserade datamängder är en grund för en digital samhällsbyggnadsprocess.
Boverket har tagit fram föreskrifter för hur detaljplaner ska tas fram i ett digitalt format.
Föreskrift om detaljplan - PBL kunskapsbanken, Boverket Länk till annan webbplats.
Boverkets föreskrifter gäller inte planer som upprättas före det datum föreskrifterna börjar gälla. Äldre detaljplaner kräver ett antal olika tolkningar som ofta handlar om omfattande insatser. Det uppstår också många frågor kopplade till fastighetsgränsernas giltighet då äldre planer inte är upprättade med samma exakthet som idag. Vid en eventuell prövning kvarstår den analoga planen som det rättsligt gällande dokumentet.
En obruten digital samhällsbyggnadsprocess
Samhället ställer allt högre krav på att information ska finnas tillgänglig digitalt. För att det ska kunna bli möjligt måste informationen skapas, struktureras och hanteras på ett enhetligt sätt. Inom samhällsbyggnadsområdet ansvarar Lantmäteriet, tillsammans med Boverket, för att leda arbetet med att ta fram gemensamma principer och riktlinjer. Uppdraget genomförs i samverkan med SKR och Länsstyrelsen.
Digitalisering av detaljplaner, Boverkets Kunskapsbanken Länk till annan webbplats.
Dataskydd, GDPR och planhandlingar
Dataskyddsförordningen (GDPR) är svensk lag och är tänkt att skydda fysiska personers integritet vid behandling av deras personuppgifter. De rättsliga grunder för behandling av personuppgifter som lagen ger räknas upp i artikel 6 i dataskyddsförordningen och i den svenska dataskyddslagen. Båda dessa ska läsas ihop. Personuppgifter får behandlas om behandlingen är nödvändig för
- fullgörande av en rättslig skyldighet som åvilar den personuppgiftsansvarige (PuA)
- utförande av en uppgift av allmänt intresse eller som led i den PuA:s myndighetsutövning.
- Dataskyddsförordningen, Datainspektionen Länk till annan webbplats.
- Dataskyddslagen, Datainspektionen Länk till annan webbplats.
Att kunna hantera information digitalt är ett behov som ökar. Det ställs också höga krav på att informationen ska vara sökbar och möjlig att nå var man än befinner sig. För att detta ska bli möjligt krävs en gemensam strategi och struktur för digitalisering i fastighetssektorn.
Vi stödjer framtagandet av en långsiktig strategi för implementering av digitalisering i kommunernas och regionernas fastighetsorganisationer.
Svar på vanliga frågor
Digitalisering av byggnadsinformation
Digitalisering av byggnadsinformation är ett viktigt verktyg för att uppnå en effektivare fastighetsorganisation i kommuner och regioner. Att ha tillgång till relevant information i alla skeden av byggprocessen kan ge stora besparingar.
Utmaningen är att få fler kommuner och regioner att digitalisera byggnadsinformation i så stor utsträckning som möjligt.