Digitalisering inom samhällsbyggnad

Samhällsbyggnadsprocessen blir allt mer digital. För att lyckas krävs gemensamma principer, tydliga riktlinjer och smarta verktyg som stödjer kommuner och regioner i arbetet.

En obruten digital samhällsbyggnadsprocess innebär att informationshanteringen sker digitalt genom hela processen där översiktsplaner, detaljplaner och bygglov ingår. Det innebär bland annat att:

  • informationen, i form av till exempel planbestämmelser, ska lagras så att den blir återanvändbar
  • det ska gå att maskinellt överföra informationen mellan organisationers olika verksamhets- och ärendehanteringssystem
  • det ska vara möjligt att använda informationen i olika former av e-tjänster
  • informationen i första hand ska utbytas digitalt mellan myndigheter och andra som medverkar i processen.

Det ställer helt nya krav på gemensamma nationella principer och riktlinjer för till exempel informationshantering, standarder, affärsmodeller och juridik.

Gemensamma riktlinjer och tekniska krav

Från 2022 har kommuner en skyldighet att ta fram detaljplaner utifrån nationellt angivna tekniska specifikationer samt föreskrifter för detaljplan och planbeskrivning.

Syftet med föreskrifter (juridiskt ramverk) och specifikationer (tekniska krav), är att skapa förutsättningar för standardiserade datamängder i detaljplaneprocessen samt för ett nationellt digitalt tillgängliggörande. Standardiserade datamängder är en grund för en digital samhällsbyggnadsprocess.

Boverket har tagit fram föreskrifter för hur detaljplaner ska tas fram i ett digitalt format.

Föreskrift om detaljplan - PBL kunskapsbanken, Boverket Länk till annan webbplats.

Boverkets föreskrifter gäller inte planer som upprättas före det datum föreskrifterna börjar gälla. Äldre detaljplaner kräver ett antal olika tolkningar som ofta handlar om omfattande insatser. Det uppstår också många frågor kopplade till fastighetsgränsernas giltighet då äldre planer inte är upprättade med samma exakthet som idag. Vid en eventuell prövning kvarstår den analoga planen som det rättsligt gällande dokumentet.

En obruten digital samhälls­byggnads­process

Samhället ställer allt högre krav på att information ska finnas tillgänglig digitalt. För att det ska kunna bli möjligt måste informationen skapas, struktureras och hanteras på ett enhetligt sätt. Inom samhällsbyggnadsområdet ansvarar Lantmäteriet, tillsammans med Boverket, för att leda arbetet med att ta fram gemensamma principer och riktlinjer. Uppdraget genomförs i samverkan med SKR och Länsstyrelsen.

Digitalisering av detaljplaner, Boverkets Kunskapsbanken Länk till annan webbplats.

Dataskydd, GDPR och planhandlingar

Dataskyddsförordningen (GDPR) är svensk lag och är tänkt att skydda fysiska personers integritet vid behandling av deras personuppgifter. De rättsliga grunder för behandling av personuppgifter som lagen ger räknas upp i artikel 6 i dataskyddsförordningen och i den svenska dataskyddslagen. Båda dessa ska läsas ihop. Personuppgifter får behandlas om behandlingen är nödvändig för

  • fullgörande av en rättslig skyldighet som åvilar den personuppgiftsansvarige (PuA)
  • utförande av en uppgift av allmänt intresse eller som led i den PuA:s myndighetsutövning.

Att kunna hantera information digitalt är ett behov som ökar. Det ställs också höga krav på att informationen ska vara sökbar och möjlig att nå var man än befinner sig. För att detta ska bli möjligt krävs en gemensam strategi och struktur för digitalisering i fastighetssektorn.

Vi stödjer framtagandet av en långsiktig stra­tegi för implementering av digitalisering i kommunernas och regionernas fastighetsorganisationer.

Svar på vanliga frågor

  • Finns det tillfällen där samtycke enligt GDPR bör krävas under en planprocess?

    Nej, samtycke ska inte inhämtas. Planprocessen innebär att kommunen utför arbetsuppgifter som är av allmänt intresse och/eller utgör myndighetsutövning varför personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt enligt den betydelse det begreppet har i dataskyddsförordningen.

  • Hur påverkar GDPR utlämnande av allmän handling?

    Offentlighetsprincipen och kravet att allmänna handlingar ska utlämnas på begäran, i de delar som inte innehåller några sekretessbelagda uppgifter, har alltid företräde framför GDPR. Normal sekretessprövning ska göras. Att handlingar är publicerade på en kommuns webbplats påverkar inte allmänhetens rätt att begära ut samma handlingar med stöd av offentlighetsprincipen.

  • Hur ska personuppgifter hanteras i samrådsredogörelse och granskningsutlåtande?

    Det är lämpligt att sammanfatta inkomna synpunkter i samrådsredogörelse och granskningsutlåtande. Det blir då lättare att sålla bort de eventuella personuppgifter som saknar betydelse för planarbetet eller för förståelsen av det inkomna yttrandet. Publicering av fastighetsbeteckningar eller adresser bör dock i de flesta fall kunna betraktas som nödvändig behandling för kommunens myndighetsutövning. I ett samrådsyttrande kan känsliga personuppgifter förekomma, så som politisk tillhörighet eller hälsotillstånd avseende privatperson. Dessa bör aldrig redovisas i samrådsredogörelsen. Det är viktigt att poängtera att de inkomna yttrandena i sin helhet är allmän handling. Dessa går alltid att ta del av på begäran och ersätts inte av samrådsredogörelsen.

  • Vilken typ av personuppgifter bör/bör inte användas i planhandlingar?

    Personuppgifter får användas om behandlingen är nödvändig för att den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse som gäller enligt lag, annan författning, följer av kollektivavtal eller följer av beslut som meddelats med stöd av lag. (2 kap 1§)

    Personuppgifter får också användas om behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse som följer av lag eller annan författning, av kollektivavtal eller av beslut som har meddelats med stöd av lag eller annan författning, eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning enligt lag eller annan författning. (2 kap 2§)

    Att behandlingen är nödvändig betyder i det här fallet att behandlingen är ändamålsenlig, effektiv och proportionerlig.

    Det finns alltså inget hinder för kommunen att i en planhandling använda sig av de personuppgifter som behövs för kommunens myndighetsutövning. I myndighetsutövningen vid planläggning ingår exempelvis att på ett tydligt sätt redogöra för konsekvenserna av ett planförslag eller att återge och bemöta inkomna synpunkter. Det som är viktigt att tänka på vid planläggning är alltså att inte använda personuppgifter i större omfattning än vad som behövs för att fullgöra kraven enligt PBL. I många fall bör det räcka med att ange exempelvis fastighetsbeteckning för att en planhandling ska bli tydlig och begriplig, medan personnamn på fastighetsägare eller andra som lämnat synpunkter inte har betydelse för förståelsen av planen, och därför kan utelämnas.

  • Kan vi publicera nämndens respektive fullmäktiges beslutsprotokoll på kommunens webbplats?

    Ja, under vissa förutsättningar. Nämndprotokollet med bilagor får publiceras om kommunfullmäktige bestämt att denna typ av protokoll ska publiceras. Liksom tidigare får publiceringen inte strida mot offentlighets- och sekretesslagen eller dataskyddsförordningen. Om det finns några uppgifter som är sekretessbelagda i protokollet eller bilagan så måste dessa tas bort eller mörkas innan publiceringen. Det kan till exempel gälla uppgifter i planhandlingar som kan lämna upplysning om säkerhets och bevakningsåtgärder avseende en byggnad eller anläggning (18 kap 8 § OSL). Om ärendet gäller tillsyn gällande en näringsidkare så kan sekretess gälla för affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat för det företaget (OSL 30 kap 27§). Det kan även finnas andra sekretessbestämmelser som skulle kunna vara tillämpliga, men mer sällan.

    Vid publicering av nämndprotokoll på den egna webbplatsen kan det göras med stöd av samma rättsliga grund som publicering av andra handlingar från verksamheten och det gäller också samma begränsningar som vid publicering av andra handlingar från verksamheten på webbplatsen. Känsliga personuppgifter och personnummer ska tas bort eller mörkas. Det kan även finnas andra uppgifter som skulle kunna anses vara kränkande för enskilda fysiska personer. Till exempel olika påståenden om grannar i en samrådsredogörelse. Det är svårt att säga var gränsen ska gå i allmänna termer. Om man bedömer att ett påstående om till exempel en fastighetsägare skulle kunna vara kränkande för denne så bör det tas bort eller mörkas före publiceringen. Man får utgå från att nämndprotokoll alltid ska granskas innan det kan publiceras. Man kan normalt använda sig av den rättsliga grunden att behandlingen är nödvändig med hänsyn till ett allmänt intresse. Det allmänna intresset kan också enligt vår bedömning omfatta publicering av protokollen på egen webbplats, men nödvändighetsrekvisitet kan knappast åberopas för publicering av uppgifter som kan vara kränkande för den enskilde.

    Lagstöd för publicering av nämndprotokoll finns även i 8 kap 10 § 4 p. kommunallagen. Den bestämmelsen gäller specifikt publicering på kommunens anslagstavla.

  • Får kommunen publicera planhandlingar där det förekommer personuppgifter på kommunens webbplats?

    Ja, det är vår bedömning. För en byggnadsnämnd eller motsvarande kan publicering av planhandlingar anses vara ett allmänt intresse och ett led i myndighetsutövning och planhandlingar kan därmed i normalfallet publiceras på webbplatsen. Däremot ska kommunen naturligtvis vara noga med att inte publicera fler personuppgifter än vad som behövs för att planhandlingarna ska vara tydliga och konsekvenserna av planen uppenbara.

    Känsliga personuppgifter och personnummer finns normalt inte i kommunala planhandlingar men om det skulle finnas någon sådan uppgift så ska den/de uppgifterna tas bort eller mörkas i den version som publiceras. Samma sak gäller också för personuppgifter som rör fällande domar i brottmål eller beslut som gäller säkerhetsåtgärder (straffprocessuella tvångsmedel) i brottmål.

Digitalisering av byggnadsinformation

Digitalisering av byggnadsinformation är ett viktigt verktyg för att uppnå en effektivare fastighetsorganisation i kommuner och regioner. Att ha tillgång till relevant information i alla skeden av byggprocessen kan ge stora besparingar.

Utmaningen är att få fler kommuner och regioner att digitalisera byggnadsinformation i så stor utsträckning som möjligt.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan