Digitala vårdtjänster

SKR är digitala vårdtjänster en självklar och naturlig del av framtidens vårdutbud. Rätt använda bidrar de till en mer tillgänglig, effektiv och jämlik vård.

Utvecklingen av digitala vårdtjänster har gått snabbt de senaste åren. Framför allt har antalet kontakter ökat kraftigt under pandemin och bidragit till att en väldigt stor andel av primärvård i dagsläget erbjuder digitala kontakter.

Det handlar både om kontakt med läkare och andra yrkesgrupper via olika kanaler – video eller chatt – men också andra former av digitala tjänster. Ett par exempel är självmonitorering, det vill säga där patienten själv mäter och registrerar vissa värden, och digitala lösningar med inslag av artificiell intelligens som utifrån patientens frågeställningar om vårdbehov ger vissa råd.

Fortsatt digitalisering av vården nödvändig

En fortsatt bred utveckling av nya arbetssätt med stöd av digitalisering har stora möjligheter att göra vården både bättre för patienterna och effektivare för samhället i stort. Digitalisering är ett kraftfullt verktyg för att effektivisera vården, arbeta mer preventivt och möta ett ökat vårdbehov utan att kostnaderna ökar i motsvarande grad.

En sådan utveckling anses vara en av vägarna för att klara de kommande utmaningarna med kraftigt ökade, demografiskt betingade behov som inte kan mötas med tillgänglig arbetskraft. Samtidigt är det viktigt att skapa förutsättningar för att nya arbetssätt och nya erbjudanden kan integreras i det offentligt finansierade hälso- och sjukvårdssystemet på ett sätt som är långsiktigt hållbart.

Ersättningar

 

Antalet digitala vårdkontakter ökar snabbt, vilket också innebär ökade kostnader för patienternas hemregioner. SKR har tagit fram rekommendationer till regionerna om gemensamma ersättningsnivåer för digitala vårdtjänster.

Rekommendation om patientavgifter vid digitala vårdmöten 2018 (pdf) pdf, 233 kB.

De senaste åren har ett antal privata aktörer utvecklat digitala vårdtjänster för att möta patienter i primärvården. Via underleverantörsavtal med privata vårdcentraler är de en del av vårdvalet för primärvård och har därmed tillgång till offentlig finansiering.

Invånare från hela Sverige kan söka vård hos en digital vårdgivare. När en patient från en annan region söker vård regleras ersättningarna mellan de två regionerna genom Riksavtalet för utomlänsvård.

Rekommendationer om utomlänsersättningar för digital vård

Rekommendation om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdtjänster (pdf) pdf, 487 kB.

SKR har tagit fram rekommendationer till regionerna om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdkontakter samt krav som vårdaktörerna måste uppfylla för att ta del av ersättningen. Rekommendationen om utomlänsersättningar gäller köp av vård mellan regioner, de ersättningar som regionerna fakturerar varandra för den vård som sker i andra regioner.

I juni 2019 beslutade SKR:s styrelse om en ny rekommendation till regionerna om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdkontakter:

  • 500 kronor för digital läkarkontakt.
  • 425 kr för digital kontakt med psykolog, kurator eller psykoterapeut.
  • 275 kr för digital kontakt med annan sjukvårdspersonal.

Ersättningarna avser de totala belopp som vårdgivaren får för en patientkontakt, inklusive patientavgift. Ersättningen till utföraren beslutas av respektive region (kontraktsslutande region).

Rekommendationen bygger på en sammanvägd bedömning där hänsyn bland annat tagits till underlag om kostnader, behov av fortsatt utveckling av nya arbetssätt och förbättrad tillgänglighet samt behov av att hälso- och sjukvård erbjuds på lägsta effektiva omhändertagandenivå.

Fri etablering och valfrihet

De digitala vårdgivarnas etablering har gått snabbt, eftersom Sverige har strukturer och lagar som möjliggjort det. Flera samverkande lagar skapar, i en internationell jämförelse, unika förutsättningar:

  • Fri etablering och anslutning till vårdval - offentlig finansiering, Lagen om valfrihetssystem.
  • Etablerade vårdcentralers rätt att anlita underleverantörer - indirekt offentlig finansiering, Lagen om valfrihetssystem.
  • Patientens valfrihet att söka öppenvård i hela landet, Patientlagen.
  • Patientens hemregion betalar kostnaden (utomlänsfakturering), Hälso- och sjukvårdslagen.

SKR bedriver, tillsammans med regionerna, ett arbete med frågor relaterat till utvecklingen av digitala vårdtjänster. I det arbetet ingår bland annat att analysera de legala förutsättningarna ovan, identifiera lämpliga principer för ersättning av digital vård, undersöka möjligheten till en mer heltäckande sammanställning av statistik rörande utvecklingen av digital vård med mera.

Marknadsföring av hälso- och sjukvård

SKR har även beslutat om rekommendationer för marknadsföring av hälso- och sjukvård, vilket bland annat är av betydelse för digitala vårdtjänster.

Rekommendationer för marknadföring av hälso- och sjukvård digitala vårdtjänster (pdf) pdf, 83 kB.

Digitala vårdmöten med läkare – en forskningsstudie

Varför väljer en patient ett digitalt vårdmöte med en läkare? Vilka patienter använder digitala vårdmöten och av vilken anledning? Det är frågor som besvarats i ett forskningsprojekt som SKR initierat tillsammans med Region Jönköpings län.

Forskningsstudie Digitala vårdmöten med läkare, Jönköpings universitet Länk till annan webbplats.

Forskningsstudien har genomförts av Jönköpings Academy for Improvement of Health and Welfare och baserar sig på en registerstudie på 17.300 digitala besök i Region Jönköpings läns digitala kontakter med Min Doktor, KRY och Bra Liv nära. Det genomfördes även 26 individuella djupintervjuer.

Främst yngre och kvinnor

Studien visar att yngre användare upp till 30 år sammanlagt står för cirka 70 procent av kontakterna. Mer än hälften av användarna är kvinnor, 60 procent. Bland de cirka 1400 diagnoser som personerna i studien sökt hjälp för dominerar luftvägsinfektioner, hudutslag och hosta.

Av de digitala vårdmötena med läkare har endast 1,5 procent föregåtts av kontakt med telefonrådgivning via 1177 Vårdguiden, 1 procent har haft ett efterföljande besök på akutmottagning inom ett dygn och 3,6 procent ett fysiskt besök på vårdcentral inom en vecka.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan