Säker digital kommunikation, SDK
SKR är en av aktörerna i arbetet med att skapa förutsättningar för ett enklare och säkrare informationsutbyte mellan kommuner, regioner och myndigheter. SDK är en del av Sveriges nationella infrastruktur.
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har sedan den 27 mars 2024 uppdraget att tillhandahålla, förvalta och vidareutveckla infrastrukturen för Säker digital kommunikation (SDK). Den tekniska plattform som tidigare har tillhandahållits av Inera har därmed överlämnats tillsammans med dokumentation och övrigt införandestöd.
Information om Säker digital kommunikation, Digg Länk till annan webbplats.
SDK för socialtjänsten är ett initiativ inom Handslaget för digitalisering
Inom ramen för Handslag för digitalisering pågår ett initiativ att få fler kommuner att ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. Samtidigt arbetar SKR för att påverka andra viktiga organisationer, som myndigheter, att ansluta sig till tjänsten. Inom ramen för initiativet har det under 2025 erbjudits ett införandestöd med intensivkurser. Målgruppen har varit kommuner som vill få hjälp att komma igång med att att införa SDK inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen.
Handslag för digitalisering - Initiativ om införande av SDK
Införandestöd
Stödet erbjuds i form av kurser som genomförs under cirka 4 månader vid fyra träffar. Teman på träffarna är:
- upphandling av teknisk lösning
- införande i verksamheten
- informationssäkerhet
- anslutning till Digg.
Totalt genomförs tio kursomgångar där den sista omgången avslutas i december 2025.
Adda har också genomfört två tillfällen där SDK-leverantörer har demonstrerat sina lösningar. Adda tillhandahåller ett Dynamiskt Inköpssystem (DIS) som förenklar upphandling.
DIS för Säker digital kommunikation, Adda Länk till annan webbplats.
Den sista (tioende) omgången för införandestödet inleddes i början av september och anmälan har därmed stängts. Den 20 oktober kommer SDK att tillsammans med initiativet för Digital post att summera erfarenheter från utbildningarna och presentera vägen framåt efter att initiativen avslutats.
Rekommendation för uppsättning av funktionsadresser
Kommunernas anslutningstakt har ökat markant under 2025. För att komma igång med användning behöver varje kommun också skapa funktionsadresser. Införandestödet har därför kompletterats med en rekommendation för ett antal grundläggande funktionsadresser kopplade mot de kodverk som Digg anger. Rekommendationen utgår från de förslag som deltagande kommuner har bidragit med utifrån socialtjänstområdet.
Rekommendation för funktionsadresser i SDK adressbok (excel) xlsx, 118 kB.