Smartare arbets­sätt med automati­sering

Automatisering skapar möjligheter för en smartare välfärd. Det ger nya möjligheter samtidigt som det förändrar arbetssätt och kompetenskrav. SKR stödjer utvecklingen av digitala lösningar som förenklar ärendehantering och stärker välfärden.

Automatisering innebär att man låter teknik utföra arbete som tidigare har gjorts av människor. Det kan handla om att delar av ett arbetsmoment sker automatiskt, eller att hela processen sköts av ett tekniskt system.

Automatisering ger kommuner och regioner nya möjligheter att effektivisera sin verksamhet. Samtidigt förändras arbetssätt och vilka kompetenser som behövs.

Vi arbetar för att hjälpa kommuner och regioner att införa automatiserade lösningar, till exempel genom att digitalisera ärendehantering och använda så kallade robotar i välfärden.

Robotar i välfärden

Inom välfärden har robotar många användningsområden där de både underlättar, effektiviserar och sparar resurser. Det är främst inom vård- och omsorg som robotar förkommer. Några exempel är duschrobotar, rehabiliteringsrobotar och kommunikationsrobotar. Andra robotar används för transporterar av bland annat tvätt och labbprover inom sjukvården.

Robothandläggare och mjukvarurobot är begrepp som beskriver ett digitalt program som används för att automatisera arbete som människor annars gör när det sitter vid datorn och jobbar. Andra begrepp som används för detta är digital medarbetare eller RPA (robot process automation). I det sammanhanget används begreppet robot som en metafor för att beskriva att programmet utför ett arbete som en människa tidigare gjort. Det rör sig då inte om en fysisk maskin som utför ett manuellt arbete

Automatiserad ärende­hantering och beslut

Att hantera ärenden innebär att samla in, granska och bedöma information och därefter fatta beslut. Det är ofta en stor administrativ uppgift. Genom automatisering kan hela eller delar av den processen skötas av tekniken. Flera kommuner och regioner har redan börjat automatisera sina ärendeprocesser.

I vissa fall kan ett ärende behandlas och avgöras helt automatiskt, utan att en människa behöver fatta beslutet. Från och med juli 2022 får kommuner och regioner delegera vissa beslut till automatiserade system.

Ett automatiserat beslut kan vara lämpligt om

  • reglerna är tydliga
  • beslutet grundas på uppgifter som individen själv har lämnat
  • ärendet är av den typ som får delegeras från en nämnd eller styrelse
  • ärendet går att överklaga (eller undantagsvis inte behöver kunna överklagas).

Alla automatiserade beslut måste följa gällande lagar, till exempel

  • kommunallagen
  • förvaltningslagen
  • EU:s dataskyddsförordning (GDPR)
  • andra relevanta speciallagar.

Cirkulär: Automatiserat beslutsfattande och en ny lag om proportionella val i kommuner och regioner Länk till annan webbplats.

Stöd vid automatisering av ekonomiskt bistånd

I flera kommuner pågår utvecklingsarbete för att automatisera handläggningsprocessen för ekonomiskt bistånd. SKR koordinerar utvecklingsprojekt där kommuner som automatiserar processen för ekonomiskt bistånd utbyter erfarenheter och lärdomar.

Stödmaterial för automatisering av processen ekonomiskt bistånd

Fördjupad rapport om automatisering

Många kommuner har börjat automatisera sina ärendeprocesser. Rapporten ger en översiktlig bild av vad automatisering ör och en fördjupning i automatiserad ärendehantering är, vilka nyttor och effekter som kan uppnås och vad som är viktigt att tänka på för att dess nyttor ska realiseras.

Automatisering av processer och beslut Länk till annan webbplats.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan