SKR driver beställargrupper och beställarnätverk för att utveckla metoder och arbetssätt att genomföra funktions- och innovationsvänliga upphandlingar.
De drivs i syfte att öka förmågan att göra goda inköp, samla- och sprida kunskap om aktuella inköpsbehov, men också genom dialog med intressenter och leverantörer ta fram förslag på funktions- och innovationsvänliga krav som kan ställas vid upphandling.
Beställarnätverk för socialtjänsten verksamhetssystem och digitala stöd
Beställarnätverk för välfärdsteknik
Beställarnätverk bokning och bidrag (boknings- och bidragslösningar)
I filmen berättar Karin Peedu, upphandlingsstrateg vid SKR, med flera om nyttan med beställarnätverk för dig. Filmen är framtagen av Upphandlingsmyndigheten.
Ett beställarnätverk kan beskrivas som ett samarbete mellan köpare med likartade behov. Beställarnätverk erbjuder ett tätt och nära samarbete, men det innebär inte att de medverkande förvaltningarna och bolagen nödvändigtvis är bundna av gemensamma upphandlingar.
Beställarnätverken drivs i syfte att öka förmågan att göra goda inköp, samla och sprida kunskap om aktuella inköpsbehov, men också genom dialog med intressenter och leverantörer ta fram förslag på funktions- och innovationsvänliga krav som kan ställas vid upphandling. En fördel är att kunna samla den gemensamma köpkraften för att kunna ställa krav som utvecklar marknaden i önskad riktning, till exempel mot att uppfylla hållbarhetsmål.
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!