Geodata och lantmäteri

I kommunerna finns en omfattande geografisk dataverksamhet, Geodata. Den tillgodoser samhällets behov av detaljerade kartor och annan geografisk information.

I första hand används geografisk information i kommunens samhällsbyggnadsprocess, men bidrar även till uppbyggnaden av de nationella geografiska databaserna med bland annat fastighetsindelning, byggnader, adresser och vägnät.

Kommunala och statliga lantmäterimyndigheter

40 av landets kommuner har egna lantmäterimyndigheter, KLM. I övriga kommuner bedrivs förrättningsverksamheten av den statliga lantmäterimyndigheten (SLM) vid Lantmäteriet.

SKR företräder medlemmarnas geodata- och lantmäteriverksamhet i nationella råd och arbetsgrupper samt svarar på remisser och sprider information.

Normalavtal SKR - Lantmäteriet

SKR och kommunerna har i 25 år samarbetat med Lantmäteriet kring geografisk information, fastighetsinformation och fastighetsbildning. Normalavtal mellan SKR och Lantmäteriet fungerar som mallar för avtalen mellan Lantmäteriet och respektive kommun.

Följande normalavtal gäller eller är uppsagda.

Uppsagda avtal

  • Ramavtal mellan SKR och Lantmäteriet
  • Normalavtal ABT (adresser, byggnader, topografi)

Normalavtal om kvalitetsförbättringar i Fastighetsregistret (FR)

För kommuner med Lantmäterimyndighet (KLM)

För övriga kommuner, Digital registerkarta, DRK

Normalavtal om kommunala förrättningsförberedelser (KFF)

Avtalen är uppsagda per 30 november 2025.

Kommunernas roll i fastighetsbildningen

Fastighetsindelningen används vid till exempel samhällsplanering, miljötillsyn, folkbokföring, fastighetstaxering, fastighetsförvaltning och för administrativa indelningar.

Fastigheter är en förutsättning för handel med fast egendom och för kreditgivning. Fastighetsindelningen kan ändras genom en lantmäteriförrättning.

Kommunala lantmäterimyndigheter

I Sverige finns 40 kommunala lantmäterimyndigheter (KLM). I övriga kommuner är fastighetsbildningen statlig och bedrivs av den statliga lantmäterimyndighetens (Lantmäteriets) lokalkontor i hela landet.

Kommuner där KLM finns

  • Borås
  • Kalmar
  • Nacka
  • Uddevalla
  • Eskilstuna
  • Karlskoga
  • Norrköping
  • Umeå
  • Gävle
  • Karlstad
  • Sandviken
  • Uppsala
  • Göteborg
  • Kristianstad
  • Skellefteå
  • Varberg
  • Halmstad
  • Landskrona
  • Skövde
  • Vänersborg
  • Haninge
  • Linköping
  • Stockholm
  • Västerås
  • Helsingborg
  • Lund
  • Sundsvall
  • Växjö
  • Huddinge
  • Malmö
  • Södertälje
  • Örebro
  • Hässleholm
  • Motala
  • Trollhättan
  • Örnsköldsvik
  • Jönköping
  • Mölndal
  • Täby
  • Östersund

Nätverk för KLM-kommuner

KLM-kommunerna samarbetar i ett nätverk hos SKR. Ordförande i nätverkets styrgrupp är Angelica Oscarsson Ström, Lantmäterichef i Jönköping.

angelica.oscarsson-strom@jonkoping.se

Kontaktperson för nätverket är Ulf Eriksson, SKR.

Nyckeltal för den statliga och de kommunala lantmäterimyndigheterna 2024

För andra året finns en gemensam rapport, framtagen i samverkan mellan SKR, KLM och Lantmäteriet, med nyckeltal för fastighetsbildningsverksamheten.

PSI- och öppna data-direktivet

Det omarbetade PSI-direktivet benämns ”Direktiv om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn”. Direktivets implementerades i svensk lagstiftning 2022 genom den så kallade nya datalagen (Lag (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data).

EU-kommissionen identifierade 2023 vilka data som ska räknas som speciellt värdefulla, HVD (High Value Data). Dessa skulle tillgängliggöras avgiftsfritt, vara maskinläsbara, tillhandahållas via lämpliga API:er och kunna laddas ned i bulk. Frågan huruvida kommunernas geodata omfattas av bestämmelserna eller inte har utretts av SKR:s juridiska avdelning. Slutsatsen är att kommunal geodata generellt inte träffas av reglerna och att man kan fotsätta avgiftsfinansiera sin geodata inom ramen för redan gällande huvudbestämmelser.

Lantmäteriet hade 2019-20 fått regeringsuppdrag att identifiera vilka dataset som kan tänkas ingå i de sex datakategorierna samt att analysera de budgetära konsekvenserna av att tillgängliggöra dessa. Dessutom skulle myndigheten göra en nyttoanalys.

I samband med uppdraget tog SKR fram en rapport som utifrån vissa förutsättningar redovisade kommunernas förmodade intäktsbortfall efter kommissionens kommande beslut om värdefulla dataset. Rapporten kom att utgöra en bilaga i Lantmäteriets redovisning till regeringen.


Publiceringsinformation

Innehåll på sidan