Bestäm­melser om dygns­vila

Alla medarbetare i kommuner och regioner har rätt till minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod. Reglerna bygger på EU:s arbetstidsdirektiv och gäller från hösten 2023. Vi har samlat information om vad som gäller, när undantag kan göras och hur du som arbetsgivare ansöker om dispens.

Arbetsgivarens ansvar

Bestämmelserna om dygnsvila i Allmänna bestämmelser har anpassats till de skyddsregler som finns om minsta dygnsvila i EU:s arbetstidsdirektiv. Ändringarna kom till efter att EU-kommissionen uppmärksammade brister i avtalet som gäller reglering om dygnsvila. Bestämmelserna gäller från oktober 2023 respektive 1 februari 2024.

Eftersom det handlar om att säkerställa ett lagstadgat minimiskydd är det inte möjligt att komma överens om eller besluta om avvikelser från de avtalade bestämmelserna om dygnsvila på lokal nivå.

Undantag ges i vissa fall

Viss möjlighet till undantag från regler om minst 11 timmars dygnsvila finns i Allmänna bestämmelser. Möjligheten att göra undantag är mycket restriktiv och kan bara bli aktuell i verksamheter som har uppdrag att skydda liv, hälsa och säkerhet. Varje undantag förutsätter dessutom att det inte är möjligt att klara bemanningen på annat sätt. För att skydda medarbetare som får förkortad dygnsvila införs regler om hur kompenserande vila ska förläggas.

Frågor och svar om dygnsvila

Svar på vanliga frågor om dygnsvila Länk till annan webbplats.

Därför har reglerna införts

SKR och Sobona samt de fackliga motparterna som gemensamt tecknat Allmänna bestämmelser har gjort bedömningen att de nuvarande reglerna om dygnsvila inte uppfyller de minimiregler som anges i arbetstidsdirektivet. Därför har parterna gemensamt avtalat om nya bestämmelser som ska uppfylla direktivets krav.

Det här säger forskningen

Ansökan om dispens

Om du som arbetsgivare försökt att lösa bemanningen kring arbetstidsregler för dygnsvila enligt gällande bestämmelser men inte lyckats går det att överväga dispens. Här finns information om vad du bör tänka på.

Viktiga förutsättningar för beviljad dispens

För att dispens ska beviljas krävs att arbetsgivaren först har undersökt alla möjligheter att bemanna verksamheten enligt gällande regler i AB eller relevant bilaga. Först när det står klart att det inte går att lösa bemanningen inom regelverket, och att ett undantag är nödvändigt för att verksamheten ska fungera, kan dispens övervägas.

Ett beslut om dispens gäller under en begränsad tidsperiod – högst 12 månader åt gången. Beslut om dispens går inte att tillämpa retroaktivt.

Så begär du dispens

Beslut om att ansöka om dispens ska fattas av den högsta ledningen i organisationen:

  • kommunstyrelse
  • regionstyrelse
  • styrelsen för ett kommunalt bolag.

Innan en begäran om dispens skickas in måste en MBL-förhandling genomföras. En riskbedömning ska också genomföras som tar upp de risker en beviljad dispens kan innebära för medarbetarna och en handlingsplan för att åtgärda riskerna. Det är viktigt att alla steg följs korrekt, eftersom dispens bara kan beviljas när verksamheten inte kan bemannas enligt gällande avtal och regler.

Arbetstidsnämnden förlänger inte tidigare dispensbeslut. Om arbetsgivaren skickar in en ny ansökan, behandlas den som en helt ny ansökan. Ett nytt beslut ersätter då det gamla beslutet helt och hållet.

Nödvändiga dokument vid ansökan

När ni skickar in en begäran om dispens behöver följande handlingar finnas med:

  • Ett formellt beslut från den högsta ledningen (kommunstyrelse, regionstyrelse, bolagsstyrelse eller motsvarande) om att ansöka om dispens.
  • Uppgifter som styrker behovet av dispens (besvara frågeunderlaget nedan)
  • Protokoll från genomförd MBL-förhandling, inklusive riskbedömning.
  • Kontaktuppgifter till ansvarig person hos arbetsgivaren: namn, telefonnummer, mobilnummer och e-postadress.

Frågeunderlag dispensansökning (Word) docx, 31 kB.

Beslut, MBL-förhandling och riskbedömning ska vara justerade och inte äldre än sex månader. Tydlig och komplett dokumentation ökar förutsättningarna för en snabb och korrekt handläggning.

En begäran om dispens ska vara skriftlig och skickas med e-post till SKR.

info@skr.se

Ange tydligt i ämnesraden att ärendet gäller begäran om dispens.

Arbetstidsnämnden beslutar om dispensansökningar

I samband med överenskommelsen om de nya reglerna för dygnsvila inrättade centrala parter en arbetstidsnämnd. Nämndens uppdrag är att pröva övergripande och principiella frågor, tolkningar och dispensärenden som rör de nya reglerna.

Arbetstidsnämnden består av ledamöter från berörda fackliga organisationer, SKR och Sobona samt en oberoende ordförande som har utslagsröst vid eventuell oenighet.

Nämndens beslut meddelas skriftligen via epost.

Beslutade dispensansökningar Länk till annan webbplats.

Ändringar från 1 januari 2027

Det särskilda dispensförfarandet kommer att fasas ut och upphöra den 1 januari 2027. Reglerna för att förlägga arbetstid i upp till 24 timmar kommer inte att förändras. Däremot kommer arbetsgivare att få befogenhet att själva fatta beslut om avvikelse från Allmänna bestämmelser § 13 mom. 5. Innehållet i tilläggsöverenskommelsen kommer att föras in i Allmänna bestämmelser och en redogörelsetext kommer tas fram utifrån den praxis som har utarbetats av Arbetstidsnämnden.

Arbetsgivare kommer även framöver att behöva ansöka om dispens för prövning i Arbetstidsnämnden när det saknas etablerad praxis.

Ändringar för Räddnings­tjänsten

För räddningstjänster som sökt och fått beviljat dispens före den 18 april 2024 gäller beviljad dispensen till och med den 31 oktober 2025. Om det fortfarande finns behov efter det ska en ny ansökan om dispens skickas in till Arbetstidsnämnden.

När arbetsgivaren fått ett dispensbeslut, kan arbetsgivaren själv besluta om att förlänga det så länge förlängningen gäller samma eller en mindre omfattning än tidigare. Det här beslutet kan fattas lokalt och får gälla i högst 12 månader. Lokalt beslut ska inrapporteras till Arbetstidsnämnden.

För räddningstjänster som sökt och fått beviljat dispenser efter den 18 april 2024 kan den högsta ledningen hos den lokala arbetsgivaren fatta besluta om dispens i samma eller mindre omfattning som den tidigare dispensen. Det gäller för en period av max 12 månader åt gången. Sådant lokalt beslut ska inrapporteras till Arbetstidsnämnden.

Fram till 1 januari 2027 gäller fortsatt att ansökningar om dispens med större omfattning än tidigare beviljad dispens, behöver ny ansökan skickas till Arbetstidsnämnden för prövning och beslut.

Publiceringsinformation

Innehåll på sidan